Faglig fuser
1   56

Smid skemaet væk

Sølvi Domsten underviser i håndværk og design, billedkunst og tysk i 5.-8. klasse på Skolen på Islands Brygge i København. Hun ønsker sig, at kreativitet sættes over læringsmål, og at fagene drager nytte af hinanden.

"Jeg drømmer om, at det behavioristiske grundlag for den nuværende folkeskolereform fjernes, og at hysteriet omkring læringsmålene ophører. Der er simpelthen ikke noget mere kvælende for kreativiteten, fordybelsen og det eksperimentelle end den evige jagt efter læringsmål.

Der, hvor vi virkelig lærer noget, er, når vi fordyber os og eksperimenterer. Det er der, hvor man begår fejl, som man kan rette op på og finde løsninger på. Jeg tror på, at man husker bedre med kroppen, smagen, synet og følelserne. Og det drømmer jeg om, at der er plads til i reformen - at der lægges vægt på de æstetiske læreprocesser.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi skal gå tider i møde, hvor skoledagene er kortere, og hvor fagene får lov til at understøtte hinanden og arbejde sammen. Vi skal turde satse på det tværfaglige og en projektorienteret undervisning, for der er masser af matematik i musik og kunst, og der er formidlingsopgaver i alle fag.

Det vil måske give mig mere sved på panden, når jeg skulle planlægge undervisningen, men jeg ville elske det mere, når jeg samtidig kunne samarbejde med en kollega. Jeg savner den projektform, som vi havde for ti år siden, hvor der var tid og resurser til den slags samarbejde. Vi forsøger at tænke det ind på skolen - men i dag er alle fag klippet op i individuelle timer. Det er blevet sværere at fritænke og skabe et fleksibelt skema, fordi vi hver især har så mange timer og klasser. Der er gået for meget regneark i timeplanlægningen.

FAGLIG FUSER

Skolens fag blev ikke styrket af folkeskolereformen fra 2013. Det viser en undersøgelse foretaget af Folkeskolen. I langt de fleste fag har lærerne svært ved at lave den undervisning, de drømmer om.

Jeg drømmer om en hverdag, hvor eleverne vil spekulere mindre over, hvad de lærer, om det lige var tysk eller matematik. Fagene kan drage nytte af hinanden og smitte af på hinanden. Det ville skabe en bredere forståelse hos eleverne.

Jeg husker selv alt det, som jeg lærte i det kreative og anderledes hjørne, bedst. Der, hvor vi blev udfordret på en ny måde, og hvor vi fik lov til at tænke alle fagene sammen. Hvad husker du fra din skoletid?"


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ