»Lad det være sagt med det samme: Det er vederkvægende at læse noget, der er formuleret i et ordentligt sprog, og som er præget af både engagement og faglig indsigt. At den engagerede forfatters ego så af og til gør sig lidt stort, kan man leve med«, skriver Jens Raahauge om Merete Riisagers bog 'Selvbyggerbørn'

Årets bøger

Coronakrisen har ikke stoppet den pædagogiske ideudvikling. Her er Folkeskolens anmelderes bud på 2020’s vigtigste pædagogiske fagbøger.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kort & godt om leg

• Forfatter: Ditte Alexandra Winther-Lindqvist

• 225 kroner

• 142 sider

• Serie: Kort & godt om

• Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1855993

Anmeldt af: Christina Krolmer

»Forfatteren formår på fineste vis at formidle sin egen og andres legeforskning på en spændende og vedkommende måde, hvor jeg som læser får svar på alle de spørgsmål om leg, jeg overhovedet kan komme i tanke om (…) Kort og godt: Jeg er vild med bogen og kan varmt anbefale den!«

Skole uden skældud

• Forfattere: Louise Klinge, Erik Sigsgaard, Mette Thor Jørgensen

• 149 kroner

• 286 sider

• Forlag: Dafolo

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1853850

Anmeldt af: Heidi Friborg Christophersen

»Jeg ville ønske, at jeg selv havde læst den bog, da jeg gik på lærerseminariet. Selv om der efterhånden er skrevet en del bøger om at 'skælde ud', så er denne bog mere omfattende og komplet end mange af de andre bøger om emnet, der som regel blot har et enkelt fokus. Denne bog kommer rundt om de mange facetter (…)«.

Man gjorde et fag fortræd

• Forfatter: Jacob Grønlykke

• 160 kroner

• Fås også som e-bog for 128 kroner

• 124 sider

• Forlag: Samfundslitteratur

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1857813

Anmeldt af: Ole Haubo Christensen

»Vi mangler et matematikfag, er hovedbudskabet i 'Man gjorde et fag fortræd'. Vel at mærke et fag, som i indhold er væsentligt forskelligt fra dagens matematikfag. Bogens forfatter, Jacob Grønlykke, taler for et matematikfag, hvor algebra og mængdelære får en helt central plads. Det er en diskussion værdig, uden at jeg dog på nogen måde er enig i dette synspunkt«.

Kunsten at læse

• Forfatter: Thomas Illum Hansen

• 130 kroner

• Medlemmer af DLF kan hente bogen som e-bog/lydbog på dlf.org eller købe den indbundet til specialpris på aauforlag.dk

• 70 sider

• Forlag: Aalborg Universitetsforlag

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1845622

Anmeldt af: Helge Christiansen

»I denne bog er alt anderledes. Sproget er fantasifuldt, levende, billedrigt og inspirerer til undervisning i litteratur. Bogen er et engageret, begejstret, personligt og fagligt velunderbygget forsvar for litteraturens æstetiske og etiske dimensioner i en form, der fuldt ud får fagets æstetiske læsemåder til at komme til deres ret«.

»Jeg må være den dummeste i klassen«

• Forfattere: Sine Penthin Grumløse, Lise Aagaard Kaas, Mathias Sune Berg

• 249 kroner

• 194 sider

• Forlag: Samfundslitteratur

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1859454

Anmeldt af: Helge Christiansen

»Bogen sætter nogle velfunderede og spændende spørgsmålstegn ved den udbredte anvendelse af elevers selvevaluering. (...) Kan man ikke lave en effektiv og god undervisning og være en god lærer uden at trænge ind over det område, som Løgstrup kaldte elevernes urørlighedszone? Er det ikke legalt, at elever på mellemtrinnet, som normalt er meget udadvendte og interesserede i at lære nyt stof, kan lære ud fra et spændende indhold uden voldsomme poppsykologiske fælles­øvelser, som i de forkerte hænder kan være mere til skade end til gavn?«

Hvorfor går børn i skole?

• Redigeret af Ole Løw og Elsebeth Jensen

• 350 kroner

• 272 sider

• Forlag: Akademisk Forlag

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1626486

Anmeldt af: Thorkild Thejsen

»Spørgsmålet om, hvorfor børn går i skole, kan ikke besvares ud fra ét perspektiv eller én forståelsesramme (...) Antologiens 20 bidragydere anlægger henholdsvis historiske, filosofiske, sociologiske, psykologiske, pædagogiske, didaktiske, politiske og økonomiske perspektiver, og det er der kommet et flot, kulørt kludetæppe ud af.

Didaktiske revolutioner

• Forfatter: Per Fibæk Laursen

• 275 kroner

• 316 sider

• Forlag: Hans Reitzels Forlag

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1855444

Anmeldt af: Janus Neumann

»(Bogen) giver læseren noget at tænke over, og den giver et fyldigt billede af vores skolehistorie og dermed også vores danmarkshistorie, for de to historier går hånd i hånd. Alt dette fortalt af en forfatter, der behersker det enkles og det subtiles svære kunst, og som først og fremmest har en viden om skoleområdet, som er få forundt«.

Selvbyggerbørn

• Forfatter: Merete Riisager

• 250 kroner

• 240 sider

• Forlag: Kristeligt Dagblads Forlag

• Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk/1853115

Anmeldt af: Jens Raahauge

»Lad det være sagt med det samme: Det er vederkvægende at læse noget, der er formuleret i et ordentligt sprog, og som er præget af både engagement og faglig indsigt. At den engagerede forfatters ego så af og til gør sig lidt stort, kan man leve med«.