Blog
0   3

Det andet hjem

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der går ikke mange sekunder førend hjemmevantheden har gjort sit indtog. Selvom de udmærket kender retningslinjerne – at de med det samme skal sætte sig på deres skamler – kan de alligevel ikke lade være med at skulle markere i sofaen eller sækkestolene.

Modsat klasselokalet, er faglokalet mere præget af, ja, faget. Her er eleverne lidt på besøg. Og med det følger af og til en lidt større andægtighed. Jeg har selv set, hvordan de kegler rundt i deres vante gemakker i løbet af frikvartererne eller pustepauserne, men når de er ude på “fremmed grund”, er historien en lidt anden.  Og dog. Et musiklokale for eksempel er mere end blot et klaver, et musikanlæg og nogle skamler. Med opbakning fra pedellerne, er det lykkedes at skaffe sækkestole, en sofa og en meget bedstefar-agtig lænestol. Og signalet er modtaget og forstået: Her kan man smide skoene og sænke skuldrene.

Øst, vest, musiklokalet bedst

Dermed ikke sagt, at alle møder musik med samme begejstring, men rummet er ikke til at tage fejl af. Der går ikke mange sekunder førend hjemmevantheden har gjort sit indtog. Selvom de udmærket kender retningslinjerne – at de med det samme skal sætte sig på deres skamler – kan de alligevel ikke lade være med at skulle markere i sofaen eller sækkestolene. “Her sidder man da meget godt! Kan jeg ikke bare blive her resten af timen?” er det gængse udsagn. Af pædagogiske årsager, bliver der repliceret med et blankt nej, men jeg fryder mig alligevel lidt over det. Tanken ér hyggelig!

Musikalsk møblement

Artiklen fortsætter under banneret

Kronen på værket er dog de nyligt indkøbte instrumenter. For et ikke uanseeligt beløb fik vi mulighed for at udskifte den gamle udpinte instrumentsamling med noget mere tidssvarende. Alt udtjent grej blev ubønhørligt sendt til tælling til fordel for noget mere brugervenligt og motiverende isenkram. Først og fremmest blev de gamle “kedler” erstattet af et lækkert elektrisk trommesæt. Dermed ikke sagt at alt nyt er løsningen, men det her har virkelig været et “scoop”. Også for ørerne, hvad angår lydtryk. Og så rummer sættets lydmodul alskens fantasifulde “trommesæt”, hvilket kan få ethvert skoleelevs hjerte til at slå dobbeltslag. At have et musiklokale, hvor man føler sig hjemme, og ungerne også finder sig til rette, er unægteligt ikke så ringe endda, for lige at underdrive på godt jysk.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
728 andre er allerede tilmeldt