Ytringsfrihed
0   3

Samråd i dag: Hvor står ministeren i spørgsmålet om Muhammed-tegninger i undervisningen?

Bør det med fare for at støde nogle elever være obligatorisk at vise Muhammed-tegningerne i undervisningen, eller skal det med risiko for selvcensur være op til den enkelte lærers metodefrihed? OPDATERET: Samrådet er aflyst, fremgår det af ft.dk

Opdateret 19/11 kl. 12:48: Dagens samråd er aflyst, fremgår det af Folketingets hjemmeside. Folkeskolen.dk forøger at finde ud af, hvornår det bliver gennemført. red.

Siden den franske lærer Samuel Paty den 16. oktober blev myrdet, efter han havde vist sine elever Muhammed-tegninger som led i et undervisningsforløb om ytringsfrihed, har debatten kørt i højeste gear.

I dag skal undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på et samråd svare på, hvad hendes holdning er til emnet.

Desuden skal hun svare på, hvorfor der ikke på ministeriets officielle portal for undervisningsmateriale, Emu, ligger et forløb om Muhammed-krisen, der fulgte i kølvandet på Jyllands-Postens berømte karikaturtegninger af den muslimske profet i 2005.

Artiklen fortsætter under banneret

Samrådet er indkaldt af Konservatives Mai Mercado på vegne af blå blok og regeringens eget støtteparti, SF.

Følg samrådet her. Artiklen fortsætter under videoen.


Skolebestyrelsens rolle inddrages

Som optakt til samrådet har Konservative meldt ud, at partiet gerne ser Muhammed-krisen indlemmet som en del af den kanon, der angiver obligatoriske emner i folkeskolens historieundervisning.

Nye Borgerlige mener, at det bør være obligatorisk at vise selve Muhammed-tegningerne i undervisningen. Partiet argumenterer for, at man beskytter den enkelte lærer ved at gøre det obligatorisk for alle.

Emnet har i denne uge også været genstand for spørgsmål i løbet af regeringens spørgetime i folketingssalen og for et spørgsmål stillet til børne- og undervisningsministeren af Venstres Ellen Trane Nørby.

Sidstnævnte har spurgt ministeren, om skolebestyrelsen kan regulere lærernes anvendelse af karikaturtegninger i undervisningen. Ifølge folkeskolelovens paragraf 44, stk 4 skal skolebestyrelsen godkende undervisningsmidler og fastsætte skolens ordensregler og værdiregelsæt.

I sit svar til Venstres ordfører slår ministeren fast, at skolebestyrelsen har "ret til og ansvar for at godkende de undervisningsmidler, der bruges i skolens undervisning […] ved konkret godkendelse eller ved at fastsætte nærmere principper herfor".

Ministeren understreger dog også, at det ikke er hensigten, at skolebestyrelsen skal føre kontrol med, at lærerne kun bruger undervisningsmaterialet, der er godkendt på forhånd. Lærernes metodefrihed gør, at "det i praksis er op til den enkelte underviser at beslutte, hvilket undervisningsstof der ønskes anvendt i den konkrete undervisningssituation", lyder det endvidere i svaret.

V: Stadig mange åbne spørgsmål

Ellen Trane Nørby undrer sig over svaret og ser frem til at få det uddybet på samrådet.

"Jeg har fået at vide af en række skoleledere, at de finder regelsættet uklart, og det synes jeg også, at svaret er. Det står ikke særlig klart i ministerens svar, om skolebestyrelsen kan eller ikke kan fastsætte retningslinjer", siger hun til folkeskolen.dk

"Jeg synes, det er væsentligt, at man ikke har en situation, hvor lærerne føler, de skal pålægge sig selv selvcensur eller frygter trusler, hvis de bruger deres undervisningsfrihed. Det er et stort problem, og derfor skal der også være fuldstændig klarhed omkring den ledelsesmæssige opbakning".

Venstre mener ligesom Konservative, at Muhammed-krisen bør indgå i folkeskolens historiekanon, da begivenheden har haft stor indflydelse på både dansk inden- og udenrigspolitik.

"Så må det være op til den enkelte at vurdere i hvilket omfang, man vil bruge tegningerne i sin undervisning", siger Ellen Trane Nørby.

Ministeren: Lærernes sikkerhed er en politiopgave

I tirsdagens spørgetime var det Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen, der spurgte ind til ministerens holdning på området. Partiet mener ligesom Nye Borgerlige, at selve tegningerne bør være obligatoriske at bruge i undervisningen.

I sit svar til Alex Ahrendtsen slog ministeren fast, "at det er den enkelte skole, der selv bestemmer, hvordan de tilrettelægger undervisningen, og dermed hvilke undervisningsmaterialer der gøres brug af i undervisningen. Den praksis hviler på en lang tradition i Danmark, som vi fra regeringens side ikke ønsker at bryde med".

Pernille Rosenkrantz-Theil understregede desuden, at trusler mod lærere for at vise tegningerne i undervisningen er uacceptabelt.

"Det er en politimæssig opgave at stå for at beskytte landets lærere, i øvrigt fuldstændig ligesom alle andre borgere, og det vil sige, at i forhold til selve den politimæssige opgave vil jeg opfordre til, at det bliver en drøftelse med justitsministeren. Det, jeg har fået oplyst, er, at regeringen og altså herunder justitsministeren i øjeblikket ser på, hvordan vi kan skærpe straffen for trusler, som skal forhindre andre i at ytre sig", lød det i hendes svar.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.005 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.409 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
633 andre er allerede tilmeldt