Anmeldelse Idræt
0   13

Boldspilsundervisningen SKAL kvalificeres gennem både teori og praksis

"Boldspilsundervisning i teori og praksis" arbejder med at udvikle undervisning, hvor fokus på teori og praksis er et vigtigt omdrejningspunkt. Boldbasis, boldspil og undervisningsplaner er gennemarbejdet og afprøvet med udgangspunkt i gode læringsmiljøer for elever og idrætsstuderende.

Boldspilsundervisning i teori og praksis

Fakta


Titel
Boldspilsundervisning i teori og praksis

Forfatter
Jacob Wienecke, Linn Damsgaard

Pris
400

Sider
416

Forlag
Hetland

Boldspil er en væsentlig del af idrætslivet, og det er vigtigt at kvalificere undervisningen på området. ”Boldspilsundervisning i teori og praksis” er et godt og gennemtænkt indspil på dette område og kan i den grad være med til at løfte undervisningen i boldspil i skolen, gymnasiet og idrætsuddannelserne.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen arbejder klart og tydeligt med at udvikle boldspilsundervisning, hvor et fokus på teori og praksis er et vigtigt omdrejningspunkt. Eleverne og de studerende skal kunne begribe en verden af teoretisk forståelse og praksisviden og forstå det i en sammenhæng, der er praksisnær. Bogen giver en lang række af eksempler på disse elementer, hvor teori bliver en naturlig del af boldspilsundervisning. Dette beskrives med faglig klarhed og erfaringsorienteret indsigt, der vil være en sikker inspiration til at udvikle egne undervisningsmiljøer i boldspil.

Indholdsområderne i bogen giver god mening for alle lærere, der udvikler boldspilsundervisning både i skolen og på læreruddannelsen, men der gives også inspiration i bogen til arbejde med eksempelvis grupper med fysiske og psykiske handicap. Bogens kapitler er velskrevne og fagligt funderede og giver læseren lyst til at arbejde med boldspilsundervisning, men også til fortsat at udvikle boldspilsundervisning.

Boldbasis, boldspil og undervisningsplaner er i bogen gennembearbejdet og afprøvet med udgangspunkt i at skabe gode læringsmiljøer for elever og idrætsstuderende, derfor giver de praksisnære forslag i bogen gode muligheder for inspiration og at videretænke en didaktisk tilgang til arbejdet med boldspilsundervisning. Bogen giver et tydeligt fagligt aftryk, der skaber et præcist billede af, hvordan undervisning på det område kan kvalificeres – både i en praktisk og videnskabelig kontekst.

”Boldspilsundervisning i teori og praksis” er skrevet i en venlig tone og i et godt sprog, der giver anledning til, at mange forskellige faggrupper kan anvende bogens faglige kvaliteter. Bogens vej til både praksis og teori kan bestemt inspirere undervisere i både folkeskolen og gymnasiet samt idrætsstuderende og deres undervisere på læreruddannelsen og på universitetet.

Bogen indeholder også fotos, illustrationer, oversigter, litteraturforslag og et overskueligt stikordsregister – alt sammen med til at gøre det let at navigere i materialet, således at det er let at bruge til forberedelse af god boldspilsundervisning.

Jeg vil varmt anbefale bogen til alle, der holder af boldspil og af at udvikle boldspilsundervisning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.080 andre er allerede tilmeldt