Anmeldelse

Boldspilsundervisning i teori og praksis

Boldspilsundervisningen SKAL kvalificeres gennem både teori og praksis

"Boldspilsundervisning i teori og praksis" arbejder med at udvikle undervisning, hvor fokus på teori og praksis er et vigtigt omdrejningspunkt. Boldbasis, boldspil og undervisningsplaner er gennemarbejdet og afprøvet med udgangspunkt i gode læringsmiljøer for elever og idrætsstuderende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Boldspil er en væsentlig del af idrætslivet, og det er vigtigt at kvalificere undervisningen på området. ”Boldspilsundervisning i teori og praksis” er et godt og gennemtænkt indspil på dette område og kan i den grad være med til at løfte undervisningen i boldspil i skolen, gymnasiet og idrætsuddannelserne.

Fakta:

Titel: Boldspilsundervisning i teori og praksis

Forfatter: Jacob Wienecke, Linn Damsgaard

Pris: 400

Sider: 416

Forlag: Hetland

Bogen arbejder klart og tydeligt med at udvikle boldspilsundervisning, hvor et fokus på teori og praksis er et vigtigt omdrejningspunkt. Eleverne og de studerende skal kunne begribe en verden af teoretisk forståelse og praksisviden og forstå det i en sammenhæng, der er praksisnær. Bogen giver en lang række af eksempler på disse elementer, hvor teori bliver en naturlig del af boldspilsundervisning. Dette beskrives med faglig klarhed og erfaringsorienteret indsigt, der vil være en sikker inspiration til at udvikle egne undervisningsmiljøer i boldspil.

Indholdsområderne i bogen giver god mening for alle lærere, der udvikler boldspilsundervisning både i skolen og på læreruddannelsen, men der gives også inspiration i bogen til arbejde med eksempelvis grupper med fysiske og psykiske handicap. Bogens kapitler er velskrevne og fagligt funderede og giver læseren lyst til at arbejde med boldspilsundervisning, men også til fortsat at udvikle boldspilsundervisning.

Boldbasis, boldspil og undervisningsplaner er i bogen gennembearbejdet og afprøvet med udgangspunkt i at skabe gode læringsmiljøer for elever og idrætsstuderende, derfor giver de praksisnære forslag i bogen gode muligheder for inspiration og at videretænke en didaktisk tilgang til arbejdet med boldspilsundervisning. Bogen giver et tydeligt fagligt aftryk, der skaber et præcist billede af, hvordan undervisning på det område kan kvalificeres – både i en praktisk og videnskabelig kontekst.

”Boldspilsundervisning i teori og praksis” er skrevet i en venlig tone og i et godt sprog, der giver anledning til, at mange forskellige faggrupper kan anvende bogens faglige kvaliteter. Bogens vej til både praksis og teori kan bestemt inspirere undervisere i både folkeskolen og gymnasiet samt idrætsstuderende og deres undervisere på læreruddannelsen og på universitetet.

Bogen indeholder også fotos, illustrationer, oversigter, litteraturforslag og et overskueligt stikordsregister – alt sammen med til at gøre det let at navigere i materialet, således at det er let at bruge til forberedelse af god boldspilsundervisning.

Jeg vil varmt anbefale bogen til alle, der holder af boldspil og af at udvikle boldspilsundervisning.