Anmeldelse Teknologiforståelse
0   10

Teknologiforståelse

Fra algoritmers påvirkning af ostemadder til overdragelse af personlige informationer i den digitale verden. Bogen kommer langt omkring hurtigt. Alt sammen krydret med små eksempler på anvendelse i praksis.

Teknologiforståelse

Fakta


Titel
Teknologiforståelse

Forfatter
Elisa Nadire Caeli

Pris
130

Sider
68


Fås også som e-bog og lydbog for 100 kroner. Alle medlemmer af DLF kan hente bogen som e-bog og/eller lydbog via dlf.org - Min side. Hvis det giver problemer, kan man ringe til DLF på 33 69 63 00. DLF's medlemmer kan også købe den indbundne bog til specialpris på forlagets hjemmeside

Serie
Pædagogisk rækkevidde

Forlag
Aarhus Universitetsforlag

Hvad har det gamle mobilspil Snake at gøre med avancerede algoritmer på sociale medier? Hvilken forbindelse kan man sætte mellem LP’en og maskinlæringsapps? Disse spørgsmål stiller Elisa Nadire Caeli skarpt på i bogen "Teknologiforståelse", hvor hun kort opridser den moderne digitale teknologis historie.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen er en del af bogserien ”Pædagogisk rækkevidde”, som har til hensigt at inspirere og give indblik og udsyn i en travl hverdag. Med sine 68 sider er bogen også hurtigt læst, men skaber med sit aktuelle emne og jordnære sprog god basis for refleksion.

Bogen skifter mellem de historiske oprids og præsentation af problemstillinger med tilknyttede forslag fra forfatteren til, hvordan læreren kan gribe det an i klassen. Problemstillingernes temaer er for eksempel afgivelse af persondata, snyd på nettet, vaner og adfærd. Efter en kort beskrivelse af problemer og henvisninger til eventuelle virkelige cases kommer forslag til, hvordan læreren kan arbejde med stoffet i klassen. Det er ofte gennem nogle mindre opgaver, som kalder til refleksion hos deltagerne.

Forfatteren er fortaler for, at eleverne skal have teknologikritisk forståelse, som de kan erfare sig gennem digitale designprocesser, og arbejde med indsigt i de digitale systemers virkemåde. Bogen og dens temaer minder på mange måder om lignende bøgers budskab og indhold, for eksempel bogen "Like".

"Teknologiforståelse" er en smule kortere og det er både dens styrke og svaghed. Man kan hurtigt læse den igennem og får nogle ideer til at komme i gang med teknologikritisk tænkning, men man kommer ikke rigtigt i dybden eller får en mere overordnet struktur på, hvordan man skal komme videre. De mange gode eksempler fra denne bog risikerer at blive endnu et vedhæng i den travle hverdag.

Jeg ville ønske, at forfatteren havde brugt mere tid på at fokusere på, hvordan man mere struktureret og målrettet kunne arbejde med teknologiforståelse, men det kommer måske i en opfølger i serien.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.889 andre er allerede tilmeldt