UC Syd
0   23

Bachelorer: Litteraturundervisning skal være dialogisk

NOMINERET BLANDT DE TI BEDSTE I 2020 Analysemodeller og arbejdsspørgsmål hæmmer elevernes engagement i litteraturundervisningen, siger Mathilde Kuntz Jensen og Michelle Pedersen.

"Litteraturundervisningen i danskfaget bliver ofte en rutinepræget gennemgang af det læste stof, hvor der fokuseres på analysemodeller, handlingsopbygning og afkodning, mens elevernes personlige oplevelser af bøgernes tema sjældent inddrages", siger Mathilde Kuntz Jensen og Michelle Jacqueline Gorgulla Pedersen i deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelen i Haderslev ved Professionshøjskolen UC Syd.

Det betyder, at eleverne ikke får mulighed for at involvere og engagere sig i læseoplevelsen. For at komme den rutineprægede undervisning til livs har Mathilde Kuntz Jensen og Michelle Pedersen udviklet en model, som de kalder De 3 F'er. Modellen tager udgangspunkt i at læring er dialogisk, og den beskriver tre forskellige typer samtaler, som kan bruges i undervisningen: en faglig, en fordybelsesmæssig og en filosofisk samtale.

"Vi vil bryde med den tekst- og læserorienterede litteraturundervisning, som hersker i danskundervisningen i dag og tilføje et dialogisk aspekt til litteraturundervisningen", siger de.

De tre F'er

Artiklen fortsætter under banneret

Den faglige samtale er en klassesamtale, som skal give eleverne den nødvendige viden, så de kan forstå teksten. Måske er der begreber, tidsperspektiver eller andet, som eleverne ikke har forstået, men som skal opklares, inden der kan arbejdes videre med teksten.

Den filosofiske samtale tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden. Her har eleverne mulighed for at argumentere for egene synspunkter og lytte til klassekammeraters synspunkter.

Fordybelsessamtalen er en samtale i klassen, som skal få eleverne til at komme dybere ind i teksten. Her kan der stilles spørgsmål som "Hvordan udvikler hovedpersonen sig?", "Hvad kan der ske i fremtiden på baggrund af de hændelser, der har været omdrejningspunktet i teksten?" og "Hvad mener eleverne er vigtigt eller ikke vigtigt i teksten?"

I analysen undersøger de også, hvordan man gennem klassesamtaler kan skabe større samspil mellem mundtlighed og skriftlighed.

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet. 

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen. 

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen / folkeskolen.dk.

Det støttes af LB Forsikring, Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag, Kähler Design og Sinatur-hotellerne.

 

Hvad er en bazooka?

I to år har de fulgt en 5.-6. -klasse på en skole i Kolding, hvor de har observeret litteraturundervisningen. Her oplevede de, at den dialogiske klasseundervisning hjalp eleverne til i fælleskab at opklare forskellige begreber i teksten. For eksempel bruger eleverne hinanden til at finde frem til, hvad en bazooka er.

I undersøgelsen tager Mathilde Kuntz Jensen og Michelle Jacqueline Gorgulla afsæt i Olga Dysthes begreber om det dialogiske læringsrum og Mikhail Bakhtins antagelse om at dialog er en aktiv og social handling, som leder til en fælles forståelse eller mening.

"Ifølge Dysthe er det vigtigt, at eleverne refererer til dét, som andre har sagt og enten modsiger det eller bygger videre på det. Det er selve kernen i det flerstemmige og dialogiske klasserum", siger de i deres professionsbachelorprojekt.

De konkluderer, at modellen De 3 F'er kan skabe en fælles referenceramme og give eleverne konkret viden om den verden, litteraturen udspiller sig i.

Læs hele projektet her:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.419 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
470 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.665 andre er allerede tilmeldt