Blog
0   12

Den der betaler musikken, bestemmer hvad der spilles

Abonner på nyt om Kim Køppen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Merkantile interesser i folkeskolen. Fra nultolerance til overgivelse?

I 1987 fik jeg min første ansættelse som lærer på en skole nord for København, og i 2013 forlod jeg atter skolen for at forfølge en karriere som selvstændig.

I løbet af min tid i skoleverden skete der noget umærkeligt og dog bemærkelsesværdigt.

Artiklen fortsætter under banneret

Det var i 1987, og jeg husker et bestemt lærerrådsmøde ganske tydeligt. På dagsordenen var der sat god tid af til at diskutere et vigtigt emne; hvorvidt vi lærere måtte uddele papskemaer til eleverne, som de så kunne udfylde med deres fags lektioner.

Helt selvfølgeligt måtte en beslutning af den karakter vendes i lærerrådet grundet, at der i øverst i hjørnet af skemaet var trykt et lille, ret undseeligt logo for den nu hedengangne bank, Bikuben. Udkommet af diskussionen blev, at skemaerne naturligvis ikke måtte uddeles. Begrundelsen var, ”at skolen ikke skulle være et sted for merkantile interesser”.

I 2013 kom så skolereformen. I den forbindelse besluttede A. P. Møller fonden at spendere 1 mia. kroner på direkte indflydelse i folkeskolen, eller som det blev formuleret af fonden selv: ”på styrkelse af undervisningen”. Man skulle tro, at det gav anledning til hævede øjenbryn i pædagogiske kredse, at en af Danmarks største fonde i praksis satte sig på en meget væsentlig del af beslutningstagningen om, hvad lærere og pædagoger fremadrettet skulle efteruddannes i. Fraværet af den diskussion har været og er påfaldende.  

At også mange andre private aktører har fundet vej ind i skolerne, er jeg naturligvis bevidst om, så spørgsmålet her, er af mere overordnet og principiel karakter.

Jeg tænker, at det er på tide, at vi tager en overordnet diskussionen om, i hvilken udstrækning og under hvilke betingelser vores fælles folkeskole skal indgå i modtageenden af private midler.

At vi overvejer, hvilken betydning det har for skolerne, at forvaltningerne ofte skal tækkes en stor fond eller andre private aktører med deres egne interesser for at få udløst midler til efteruddannelse?

Hvad tænker I ude på skolerne?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.274 andre er allerede tilmeldt