Chromebooks har en masse fordele. Men de skal opvejes mod ulemperne i en proces, der inddrager slutbrugerne, mener Jesper Skorstensgaard.

Aarhus sætter chromebooks til lærere på pause

Aarhus Kommune har indkøbt 23.000 chromebooks til elever og lærere. Men bekymringer fra lærerside om skolecomputerens brugbarhed som arbejdsredskab har nu sat udrulningen til medarbejderne på pause. En ny proces skal sikre mere inddragelse af slutbrugerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter planen skulle alle elever og lærere i Aarhus Kommune møde ind til en ny skole-it-hverdag efter sommerferien.

Byrådet har besluttet at indkøbe chromebooks til alle elever fra 2. til 10. klasse. Forvaltningen har besluttet at toppe op med indkøb af den simple skolecomputer til lærerne også.

Men mens eleverne stadig kan se frem til at få udleveret spritnye chromebooks, er udrulningen til lærerne nu sat på pause.

Det sker, efter Aarhus Lærerforening har rejst en bekymring over for forvaltningen, om chromebooks er et godt redskab for lærerne til de daglige administrations- og undervisningsopgaver.

23.000 elever i Aarhus får Chromebooks

"Den forudgående inddragelse af personalet har ikke været god nok. Vi hører en udbredt usikkerhed fra medlemmerne om, hvordan skiftet fra pc til chromebook vil påvirke den daglige opgaveløsning", siger formand i Århus Lærerforening Jesper Skorstensgaard.

På baggrund af henvendelsen har forvaltningen nu sat planerne om udrulningen af chromebooks til det pædagogiske personale på skolerne på pause, mens man planlægger en proces, der i højere grad inddrager de ansatte i beslutningsfasen. Det er Jesper Skorstensgaard tilfreds med.

"Vi skal væk fra synsninger og hen til fakta. Der er noget, chromebooks ikke kan. Hele pointen er, at man ikke har lavet en proces, der på tilstrækkelig vis inddrager personalets erfaringer med og bekymringer om produktet".

Fordele og ulemper skal vejes op

Chromebooks er en billig skolecomputer, som Google står bag. Den består groft sagt udelukkende af en browser, man kan bruge til at åbne programmer, der ligger på internettet. Der ligger ingen programmer på selve computeren, og det er noget af det, der bekymrer lærerne.

"Det vil sige, at det for eksempel bliver sværere at bruge office-programmer og at sikre tilstrækkelig sikkerhed ved tofaktor-login-løsninger. På alle niveauer er der spørgsmål, som den nye proces forhåbentlig giver bedre svar på", siger Jesper Skorstengaard.

Alternativet kalder minister i samråd om elevdatalæk fra chromebooks

Lærerne peger ofte på problematisk it-infrastruktur som en barriere for at bruge it i undervisningen. Chromebooks skulle gerne give mindre bøvl med vedligeholdelse og support af både hardware og software, når der ikke ligger programmer på selve computeren?

"Der er helt klart nogle områder, hvor chromebooks har en fordel frem for pc. De er mindre fejlbehæftede og meget hurtigere i opstartsfasen i undervisningen, som er to frustrationer, vi ofte hører fra medlemmerne", siger Jesper Skorstensgaard.

"Desuden har vi en interesse i, at der ikke bruges unødvendigt mange penge på it-udstyr og support. Vi skal have det bedste for pengene. Der har chromebooks også en fordel. Men det skal indgå i en samlet vurdering, hvor man også tager højde for de ting, chromebooks ikke kan, og den vurdering skal laves med meget større inddragelse af slutbrugeren".

Slog til på godt tilbud

Byrådsbeslutningen om at indkøbe chromebooks gjaldt kun eleverne. Kommunen fik dog så billig en pris, at man valgte også at indkøbe til lærerne, fortæller rådmand Thomas Medom (SF).

"Men det gør også, at beslutningen blev truffet lidt hurtigt. Så nu tager vi en timeout, hvor vi prøver af i lidt mindre skala, inden vi træffer en beslutning om, hvad vi skal", siger han.

Kommunen vil nu prøve chromebooks af på to-tre skoler næste skoleår i et pilotforsøg.

Skal forsøget afprøve, hvordan man skal udrulle chromebooks til lærerne, eller om man skal udrulle til lærerne?

Coronanedlukning er en gamechanger for digital undervisning

"Det sidste. Udgangspunktet er stadig, at det er det, vi helst vil. Men vi kan jo blive klogere under afprøvningen", siger Thomas Medom.

Under alle omstændigheder vil nogle datatunge funktioner på skolerne komme til at kræve andre løsninger end chromebooks, understreger rådmanden.

"For eksempel kræver vores Fablabs mere computerkraft, end der er i en skybaseret løsning. Men om chromebooks vil kunne dække lærernes hverdagsbehov, finder vi jo ud af i løbet af forsøget".