Blog
6   10

Skal vi trække virtuelt 1. april?

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Ministeriet har åbnet op for virtuel trækning på onsdag. Men skal vi gøre det? Og hvad bør vi overveje forinden?

Den 26/3 kunne man på ministeriets hjemmeside læse, at man gerne må foretage virtuelt udtræk fra onsdag d. 1. april. Man skal etablere en situation, der ligner den, man normalt ville have. Det vil sige at elev(er), lærer og leder skal være til stede i et virtuelt fællesskab. Eleverne skal kunne se alle trækkesedler, og aktivt tilvælge hvilket træk, læreren skal foretage. Herefter skal læreren tydeligt forklare, hvad udtrækket betyder.

Men skal man?

Inden man foretager træk, er der nogle overvejelser, man bør have. Ved eleverne, hvad det er, de skal, når der er trukket? Er de i stand til at gå i gang? Kan du vejlede dem undervejs? Hvordan støtter man op om de fagligt svage elever?

Videotalk

Artiklen fortsætter under banneret

Vælger man udtræk bør man gennemgå prøven med eleverne som en videotalk. Dette understøttes af ex et powerpoint, som eleverne har fået tilsendt på forhånd. De kan så lave noter undervejs. Efterfølgende kan der stilles spørgsmål på en onlinesamtale ex i microsoft teams.

Herefter kan man lave gruppesamtaler på messenger. Eleverne møder læreren i gruppesamtalen. Her kan de fremlægge ideer til underemner, problemstilling mm, og man kan have dialog, næsten som man plejer.

Første trin er, at alle elever får godkendt underemne. Herefter bruger de noget tid på at tænke over en problemstilling og er undersøgende på, om de kan finde kilder, der kan svare på problemstillingen. Herefter en ny online vejledningsgang.

Den fagligt svage elev – og den stærke

Når jeg tænker på mine elever, ved jeg, at nogle af dem ikke er i stand til at lave valg af underemne og problemstilling med virtuel guidning. Hvad så med dem? Tabes de ikke her?

Det er der en reel risiko for. Jeg ved på den anden side, at 30 til 40 % vil være endog meget selvkørende og vil kunne klare sig glimrende næsten selvstændigt. Ræsonnementet kan derfor blive, at når vi kommer tilbage, vil jeg have rigtig meget tid til at arbejde med de svage elever og dermed sørge for, de også kommer godt igennem.

Med andre ord tænker jeg, man godt kan forsvare at lave et udtræk, hvis man tænker, man er i stand til at gennemføre mange videovejledninger. Men man skal føle sig sikker på, eleverne har forstået, hvad de skal. Hvis ikke tænker jeg, man skal afvente og se, hvad der sker.

Link til ministeriets udmelding

www.uvm.dk/aktuelt/i-fokus/information-til-uddannelsesinstitutioner-om-coronavirus-covid-19/spoergsmaal-og-svar/grundskolen?fbclid=IwAR15IHv-bpZ3ujd3Kkn8xksho_cjiTzTUYOqTSecZ9sDTMxQ-HR7c2GyQUY


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.006 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.398 andre er allerede tilmeldt