Blog
1   23

Hold big techs værdier ude af undervisningen

Abonner på nyt om Digitalt Selvforsvar i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Facebook lovede for nylig, at de ville rejse rundt på danske folkeskoler og holde foredrag om digital dannelse. Men det skal Facebook da ikke - ligesom Tinder ikke skal stå for seksualundervisningen. Det skal undervisere med danske værdier og fri af økonomiske interesser

Hvis en kommune eller en skole vil lære elever om sund kost, hvem vil I så bede om at undervise? Coca-Cola, McDonald’s eller Haribo? Ville I få et tobaksfirma til at fortælle om cigaretter og et gamling firma til at fortælle om faldgruberne ved gambling? Eller ville I få Tinder til at stå for seksualundervisningen? Næppe.​

I januar kunne man i Politiken læse, at Facebooks kommunikationschef og den politiske chef, begge i Norden, har »planlagt et hav af foredrag på skoler og uddannelsesinstitutioner for at tale om særligt de unges digitale vaner«. Formålet er at »nedbringe tilfælde af hævnporno, krænkende billeder og onlinemobning«.

Når vi skal klæde danske børn og unge på til at begå sig på sociale medier – med fake news, mobning, pædofili, hævnporno – skal det så ske ved hjælp af en amerikansk techgigant, der er styret fra Silicon Valley, til at fortælle, hvad der er rigtigt og forkert? Nej vel?

Det kan da være ganske nobelt af Facebook, men i stedet for at gøre det selv kunne Facebook vælge at donere penge til uafhængige ngo’er, som så kunne gå ud og tale på skolerne.

Artiklen fortsætter under banneret

Facebook har nemlig selv en stor andel af ansvaret for, at det er gået så galt online. ​

En Facebook-topchef har for nylig erkendt i The New York Times, at det var Facebooks forretningsmodels skyld – og ikke russernes – at Trump blev valgt i 2016, hvor fake news og skandalen om Cambridge Analytica for alvor så dagens lys.

I kampen for at vokse og profitere på personlige data har Facebook skabt algoritmer, der skal fremme så meget engagement (=afhængighed) som muligt. Engagement skaber man ved at give brugerne ’relevant’ indhold’, dvs. indhold, du har vist interesse for før, og du får derfor ofte bare mere af det samme og bliver bekræftet i dine fordomme.

Eftersom Facebook ved så meget om deres brugere, kan de ’personalisere’ indhold på en måde, som også kan bruges til manipulation. De kan få os til at bruge mere tid på sitet, end vi egentlig vil, engagere os mere, end vi vil – og påvirke vores adfærd og holdninger i den retning, som deres annoncører ønsker.

Både Facebook og Google målretter i dag annoncer og indhold mod børn. Masser af børn under 13 år bruger også deres tjenester, men hverken Google eller Facebook forsøger aktivt at forhindre annoncemålretning til disse brugere. Selskaberne fraskriver sig blot ansvaret for det i deres juridiske betingelser ved at kræve, at man skal være 13 år for at benytte sig af deres tjenester. De ved udmærket, at de har masser af børnebrugere, f.eks. betalte Google for nylig en rekordstor bøde for i årevis at have misbrugt børns data på YouTube.

Begge virksomheder opfører sig uetisk – og det skriger til himlen, når man ser, hvordan etisk ansvarlige virksomheder som Lego af helt egen drift beskytter deres brugere. F.eks. har Lego samtykkeordninger, ingen tracking-cookies, og de modererer indhold, før det kommer op, ligesom de opfordrer børn til at bruge et alias.

Skoler skal ikke lade sig forføre

Danske Facebook-medarbejdere ønsker helt sikkert at holde foredrag på skoler i den bedste mening, og  de vil gøre det for børnenes bedste. Men tag ikke fejl – i sidste ende er Facebooks fokus at tjene penge, ikke at tjene samfundet.​

Skoler skal derfor ikke lade sig forføre af, at det er gratis, og at det er en stor amerikansk virksomhed, som viser interesse for dem. Skolerne bliver brugt som led i Facebooks globale pr-fremstød, hvor Facebook gerne vil vise deres gode vilje, samtidig med at de tjener pengene på børnenes data.

Så næste gang I bliver kontaktet af en stor smart amerikansk – eller kinesisk – virksomhed, så spørg jer selv: Ville vi give alle andre virksomheder samme adgang til jeres elever? Bør vi stille flere krav og spørgsmål? Hvad er deres interesse? Bør I sige nej?

Der er masser af uafhængige danske organisationer, der kan hjælpe med denne debat, f.eks. Medierådet for Børn og Unge, Børns Vilkår, Center for Digital Dannelse og Red Barnet.

 

En lignende version af dette indlæg, skrevet med digital ekspert Astrid Haug, er trykt i Politiken.

Foto: piqsels.com


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.826 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om it

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om it i undervisningen??

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.