Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

10 tip til at give karakterer

Gør det klart for eleverne, at det ikke er din beslutning, at de skal have
karakterer, og husk at tage dig god tid til at bedømme dem, lyder rådene fra en lærer og en forsker.

Lærer Maria Roneklindt fra Antvorskov Skole og ph.d. og lektor Solveig Troelsen på Via UC hjælper dig med at gøre elevernes første karakterblad til en god oplevelse.

Foto: Johan Nord
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
15 kommentarer
26. november 2024, kl. 04:30
15 kommentarer

5 tip fra lærer Maria Roneklindt

1. Overvej, om du har nok viden om eleven til at kunne give en karakter. Hvis ikke, skal du forsøge at få noget at vurdere ud fra. Prøv at få eleven til at skrive noget i undervisningen, eller få eleven til at tage en lytte-/læse-/grammatikprøve på en af onlineportalerne. Eleverne er ofte glade for at få en chance mere.

2. Drop ideen om, at det kan være motiverende at få en lav karakter.

3. Undlad at bruge udtrykket: ”Du skal bare gøre dit bedste”. Det er alt for ukonkret. Fokusér på konkrete positive sider ved eleven, og hvor eleven kan blive bedre.

4. Tal med eleverne om, at karakterer langtfra giver et samlet billede af deres kvaliteter.

5. Diskuter med dine kolleger, hvordan I tackler karaktergivning af elever, der ikke dukker op, for eksempel på grund af skolevægring.

5 tip fra forsker Solveig Troelsen

1. Start din bedømmelse i god tid. Det giver dig mulighed for at være opmærksom og undersøge sagen, hvis du er i tvivl om, hvor du skal placere en elev.

2. Giv dig selv benspændet at beskrive, hvad eleven kan – i stedet for at fokusere på mangler. Dine argumenter bliver mere konstruktive og giver et bedre afsæt til at tale med eleven om, hvad der skal til for at blive endnu bedre.

3. Argumenter kvalitativt frem for kvantitativt. Bedøm, hvor godt eleven deltager i stedet for hvor meget. Der er en kedelig tendens til, at mundtlige karakterer begrundes med, hvor meget eleven siger.

4. Husk, at argumenterne for en karakter over for dig selv, eleven og forældrene er mindst lige så vigtige som tallet.

5. Karakterer er ikke et pædagogisk redskab – bare en måleenhed. Lad for eksempel være med give "pædagogisk karakter" for at få eleven til at tage sig sammen.

15 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

10 tip til at give karakterer

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS