Anmeldelse

Heldige musikvalgfagselever...

... som får denne bog i hånden. Jeg er helt lykkelig for den ambitiøse brug af musikhistorie og for at den lærer eleverne at læse noder.  Lad den blive brugt til den er tyndslidt.

Offentliggjort Sidst opdateret

 

Fakta

Musik - en grundbog til valgfaget

Forfattere: Hanna Rose Jørgensen, Stefan Teilmann Laub Nielsen, Peter Riis

Lærervejledning 280 kroner, 64 sider.
Elevbog: 260 kronder, 164 sider.

Adgang til digital ressourceside får man ved at følge anvisningen bag i bøgerne.

Forlag: Dansk Sang

Med dette nye materiale til valgfaget musik er der rigtig meget at kaste sig over. Det består af en lærervejledning, en elevbog og en digital side med en stor mængde af videoer, lydfiler og andet der skal bruges i undervisningen. Materialet henvender sig til lærere og elever i valgfaget musik.

Forfatterne skriver i lærervejledningens forord at en af tankerne bag materialet er at eleverne skal blive selvhjulpne i undervisningen. De skal arbejde med grundlæggende musikteori og instruktion og på den måde blive selvstændige. De skal selvfølgelig undervises af deres lærer, men inde på den digitale ressourceside er der forskellige videoer der instruerer og hjælper eleverne til denne selvhjulpenhed. I videoserien ”Øvelokalet” er der for eksempel hjælp til at sætte instrumenterne til. Når man selv kan man sætte for eksempel  bassen til, så kan lærer og elever kan komme videre med det, det handler om: Musik.

Foruden at gøre eleverne selvhjulpne og selvstændige har materialet fokus på at eleverne skal reflektere over musikken og forholde sig til den. De skal ikke bare dyrke 'halsløs musiceren', som forfatterne kalder det. Gennem bogen præsenteres eleverne for forskellige genrer og stilarter og for forskellige måder at analysere og  undre sig på. De skal lytte til musik, ikke blot høre musik. Og de skal selv spille, synge og måske programmere.

Materialet er stort, og der er meget at tage fat på. I elevbogen er der kapitler om musikliv og musikoplevelse og musikkens rolle i medierne. Men der er først og fremmest de to store kapitler om musikanalyse og om musikhistorie. Musikhistorisk begyndes der med antikken, og så går det ellers op igennem musikhistorien. Der er tostemmighed fra 1300-tallet, der er barokakkorder, wienerklassik hvor der eksempelvis kan spilles ukulele til to klaversonater af Mozart. Vi bevæger os op igennem musikhistorien helt op til nutiden. Teksterne i elevbogen handler ikke om musik alene, men også om samfundet igennem tiden, så musikhistorien kan sættes i perspektiv. Man kan blandt andet læse om økonomisk opsving og spirende teenagekultur. Bogen er ambitiøs i sin tilgang til at bruge musikmusikhistorien, og dette giver netop eleverne mulighed for at fordybe sig, for at reflektere og arbejde med musikken på flere planer. Det er fedt!

I lærerens bog finder man et grundigt forord og intet mindre end 32 arrangementer af musik fra 1950'erne og frem til i dag. Endvidere er der pædagogisk-didaktiske overvejelser og kobling til elevbogen og den digitale ressourceside. Hvert nummer er overskueligt sat op over en side eller to. Der er leed sheet og oversigt over ukuleleakkorder, basakkorder, trommer og hvad der ellers kræves for at spille arrangementet. De 32 numre spænder fra Hound Dog, over 99 Luftballons til Gi’ mig Danmark tilbage. Ud af de 32 sange er 30 med engelsk tekst, en med tysk tekst og en med dansk tekst. Hvis jeg skulle ønske mig at noget var anderledes, ville jeg her have sat pris på lidt flere sange med dansk tekst. Det giver noget til en sang at man kan få alle nuancer med i teksten. Kunne man have indlagt et nummer af Shubidua, og have set på hvad deres leg med ord og sprog tilfører en sang? Kunne man have indlagt en popsang fra 80'ernes Aarhus, nu hvor man kort – i elevbogen - taler om netop den nye guldalder der var i dansk musik i 80erne? Kunne man have rundet pigtråd og dansktop, der også har en lille boks i elevbogens afsnit om 60'erne? Det kunne måske have givet lidt mere bredde i numrene. Ikke at der er noget galt med udvalget, jeg savner bare lidt mere der er dansksproget.

Materialets sidste del er den digitale ressourceside. Den er stor og fyldt med ting og sager. Som det første er det en god ide at se den video der ligger øverst, hvor man får en rundvisning og introduktion til siden. Den kan man passende se sammen med sine elever som det allerførste. Og så er der som sagt videoer hvor man kan få hjælp til at sætte instrumenterne til, der er arbejdsark, videoer hvor man lærer at læse noder og rytmer – det gør mig helt lykkelig. Hvor var den del af faget, da jeg gik i skole? Der er videoer hvor man lærer at programmere gennem DAWS, der er spil, plancher, opgaver og en masse andet. Som musiklærer kan man sætte sig ned sammen med en kollega og lære siden grundigt at kende. Denne tid vil, efter min mening, være godt givet ud.

Materialet er gennemarbejdet, lækkert og ambitiøst. Det er fedt at se en seriøs tilgang til valgfagsundervisningen. Man kan helt sikkert ikke nå det hele, men med materialet her har man alle forudsætninger for at opnå målene for faget med en varieret undervisning. Materialet bør finde vej ind i musiklokalerne landet over og det skal bruges til det er tyndslidt. Det er bare at sætte i gang og komme ud over musikstepperne.