Satsning på det kreative kan tiltrække unge til læreruddannelsen

Hvis man vil tiltrække unge, der gerne vil gøre noget for børn og er interesserede i kreative fag, så må man skrue op for de kreative elementer i læreruddannelsen, mener forsker i unges uddannelsesvalg Camilla Hutters.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ph.D-studerende Camilla Hutters er interviewet i bladet Danske Kommuner. Hun er ved at lægge sidste hånd på en afhandling om unges uddannelsesvalg og konkluderer, at de vælger efter fritidsinteresse. Camilla Hutters påpeger, at dem, der vælger at uddanne sig til pædagoger, er dem, der gerne socialt vil gøre noget for børn. Hvis de ikke har specielt gode erfaringer fra deres egen skoletid, har de ikke lyst til at læse til lærer. Hvorimod de unge, der har en god oplevelse med deres skolegang, vælger universitetet frem for læreruddannelsen. Når samfundet pt. har mere brug for lærere end for pædagoger, foreslår hun derfor, at man giver lærerseminarierne mulighed for at profilere sig på for eksempel musik, idræt, design og medie.

"Tanken skal nok lige vendes en gang", siger formanden for Danmarks Lærerforenings pædagogiske udvalg, Jørgen Stampe. "Hvis nogle seminarier kan profilere sig på også at fremhæve det socialpædagogiske og en særlig stor dybde i et kreativt fag, så er det fint. Men det vil være at snyde de unge, hvis man bilder dem ind, at de ved at tage en læreruddannelse der kan slippe for at forholde sig til fagdidaktik og teori og for at forholde sig til skolens rolle i samfundet. Vælger man læreruddannelsen, så vælger man den samlede pakke - fag, pædagogik og praktik", understreger Jørgen Stampe.

"Unge, der vælger en læreruddannelse, skulle gerne være interesserede i børns samlede udvikling", siger han, men understreger samtidig, at de kreative element selvfølgelig har en stor rolle at spille på læreruddannelsen, fordi det er intentionen, at det praktisk-musiske skal indgå i alle folkeskolens fag.

Det er lige præcis her, at formanden for Lærerstuderendes Landskreds Laust Johan Westtoft, mener, at seminarierne kunne tage fat og forene de unges interesser med noget folkeskolerelevant uden at give køb på det faglige og teoretiske:

"Der er brug for de praktisk-musiske værktøjer til at variere undervisningen og gøre den interessant både for de linjefagsstuderende på seminarierne og for eleverne i folkeskolen", siger Laust Westtoft.

Læs mere