Massive netproblemer på landets skoler

En ny undersøgelse viser, at det trådløse netværk i hver femte kommune er så dårligt, at det ikke kan bruges i undervisningen. Blandt andet et problem i forhold til regeringens it-strategi, der lægger op til et opgør med computerlokalet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det trådløse netværk er et vigtig værktøj for undervisningen i folkeskolen. Men det er alt for ustabilt. I en femtedel af landets kommuner er det trådløse netværk så dårligt, at det reelt ikke kan bruges til undervisningen. Det viser rapporten "It i Praksis 2011", som Rambøll Management og Dansk it har fået netop har udgivet.

"Vi kan ikke være bekendt, at vi skaber mere ulighed ved at lade mere eller mindre tilfældige prioriteringer afgøre, hvilke elever der har adgang til internettet og dermed den bedste undervisning", siger Klaus Kvorning Hansen, formand for Dansk It i en pressemeddelelse.

Farvel til computerlokalet

KL har en ambition om, at man i alle klasselokaler i 2013 skal kunne koble sig op på det trådløse netværk fra klasselokalet. Regeringen har samme ambition, men de vil først have trådløse netværk på alle skoler i 2014. I regeringens it-strategi, der blev offentliggjort i går, blev det antydet, hvilken retning, it i undervisningen skal drejes. Der bliver blandt andet lagt op til et opgør med computerlokalerne:

"Med en væsentlig større brug af bærbare enheder(skolernes såvel som elevernes egen) inden for en kort årrække må mange skoler forventes at overgå fra lokal it-drift med egne servere og fast installerede programmer på stationære pc'er i et særligt computerrum til, at eleverne selv går ind på forskellige programmer på internettet", står der i strategien.

Et personligt projekt

På folkeskolerne i knap tre ud af fire kommuner har der været forsøg med digitale læremidler, alligevel er det kun hver sjette kommune, der har formuleret krav til skoleledelsen om anvendelse af it. Ifølge Anders Balle, der er formand for skolelederne, er der brug for en professionalisering af it-driften på skolerne.

"For mange steder er det stadig en it-interesseret lærer, der må forsøge at få teknikken til at virke på skolen. Det er slet ikke professionelt nok, og det bør være på samme niveau som på rådhuset. Der burde være eksterne it-folk tilknyttet alle skoler, så skolernes egne it-konsulenter kan tage sig af at udvikle pædagogikken", siger Anders Balle til Jyllands-Posten.