Kvote 2

Læreruddannelsen i Vordingborg fik i år markant flere kvote 2-ansøgninger end sidste år.

Færre vil være lærer, men i Vordingborg lykkedes de med at tiltrække flere studerende

Langt hovedparten af landets læreruddannelsen fik færre via kvote 2 sammenlignet med sidste år. Men som et af de få steder voksede bunken af ansøgninger på læreruddannelsen i Vordingborg. Få det samlede overblik her.

Publiceret Senest opdateret

Der var fire procent færre i årets bunke af kvote 2-ansøgere til læreruddannelsen sammenlignet med sidste år. Særligt læreruddannelsen på Frederiksberg modtog markant færre ansøgninger. 

Men der var også læreruddannelser, som kunne finde smilene frem, efter de havde fået et overblik over størrelsen på bunken af ansøgninger.  

For smilet var stort hos centerchef for skole og læring Absalon Stina Møllenbach, da hun kunne konstatere, at læreruddannelsen i Vordingborg havde fået 51 ansøgninger flere end sidste år - svarende til en stigning på 37 procent. 

Centerchefen sparer ikke på de positive tillægsord, når hun skal begrunde den positive udvikling i antallet af ansøgere. 

”Der er et fuldstændigt, fantastisk, godt studiemiljø”, lyder det fra Stina Møllenbach.

”Det er simpelthen sådan et dejligt sted"  

Sidste år søgte 138 via kvote 2. I år er tallet steget til 189.

”Det er simpelthen sådan et dejligt sted. Det ligger lige ved siden af stationen. Det er det gamle seminarium, som er bygget til studier og uddannelse. Der er gode faglokaler, gode udendørsmiljøer og et godt fagligt studiemiljø. Og der er en årelang tradition for teater”, fortæller Stina Møllebach og remser en lang række aktiviteter på læreruddannelsen i Vordingborg.

Hun mener, at det studiemiljø er hovedårsagen til, at så mange har søgt til Vordingborg. Og så tilføjer hun, at læreruddannelsen har et godt samarbejde med gymnasier, VUC og HF i lokalområdet, og at man gør meget for at være åbne over for lokalsamfundet.

”I Region Sjælland er mobiliteten blandt de studerende sådan, at de vælger uddannelsessted tæt på, hvor de bor. Vi kan se, at vi får en del ansøgere fra Lolland-Falster, Møn og Sydsjælland”, siger hun og sammenligner med læreruddannelsen i Roskilde.

I Roskilde har 109 søgt ind via kvote 2 , hvilket er nøjagtig det samme antal som sidste år.

”Det er en rimelig god nyhed i forhold til, at andre steder går tilbage. Der er flere uddannelsestilbud i Roskilde, så der er større konkurrence om de unge. Men alt det gode vi gør i Vordingborg, gør vi også i Roskilde, hvor der også er stort fokus på studiemiljøet på Absalons læreruddannelse”, fortæller Stina Møllebach.

Har oprettet en specialpædagogisk profil

En anden ting, som Absalons læreruddannelser i Vordingborg og Roskilde har fokus på. er profiler og lokale toninger.

”Vores profiler er noget, som tiltrækker de unge. Vi har fået en specialpædagogisk profil i forbindelse med den nye læreruddannelse. Og vi har også en sport og bevægelsesprofil, som tiltrækker flere unge mænd”. 

Stina Møllebach peger også på, at læreruddannelsen har fået en del medieomtale, fordi Life Fonden i år bygger et laboratorium til lærerstuderende og elever i Vordingborg. Laboratoriummet skal være færdigt allerede i år. 

”Der vil komme 3.500 – 4.000 elever forbi læreruddannelsen på grund af det. Vi er i forvejen kendt for at have et tæt samarbejde med skoler – og nu kommer der endnu flere. Det betyder noget for de studerende”, siger Stina Møllenbach.