Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Verden med og uden matematik

Hvad var verden uden matematik? Selv analfabeter kan regne den ud, men matematik kan være med til at forandre din verden – også til det gode.

Matematikkens Dag - Forandringer

Ole Haubo Christensen
Start debatten
23. september 2021, kl. 12:45

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Matematikkens Dag 2021 har forandringer som omdrejningspunkt. En dejlig bred overskrift, som er flittigt brugt i forbindelse med skolernes projektopgaveskrivning. Hvad har ikke med forandringer at gøre?

Titel: Matematikkens Dag – Forandringer

Pris: 725

Sider: 136

Forlag: Forlaget Matematik

I "Matematikkens Dag – Forandringer" tager forfatterne matematikbrillerne på og præsenterer et overflødighedshorn af ideer fra erfarne matematiknørder både til emner, hvor matematikken oftest bliver brugt som redskab til at beskrive verden med, og til emner, hvor matematikken er selve omdrejningspunktet.

Bogens otte faglige oplæg har overskrifterne "Fraktaler og figurfølger", "Højt at flyve", "Fødevareforandringer", "Transportforandringer", "Samfundsforandringer", "Kommunikationsforandringer", "Forandring af spil" og "Fra plan til rum". De enkelte afsnit er klassetrinsuafhængige, men anbefales til henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. Der er en klar overvægt af arbejdsforslag til mellemtrin og udskoling.

Bogen indeholder masse af ideer til at arbejde konkret med praktiske opgaver, byggerier og opgaver uden for klasselokalet. Her hvor det er mere end oplagt at samarbejde med de relevante faglærere, for eksempel om bæredygtig madlavning, historiske forandringer af løn og arbejdsforhold, transport og CO2, kirkens plads i en coronatid med flere. Alle gode overskrifter for tværfaglige temaarbejder, hvor det vil give merværdi og meningsfuldhed at samarbejde med de relevante fag. Så kan de fint for mig folde kuber, kræmmerhuse og arbejde med fraktaler og figurfølger i matematik for matematikkens skyld.

Brug bogens ideer til meningsfulde praktiske matematikfagdage, hvor spaltestykker er bandlyst, og brug ikke mindst bogen til fagsamarbejder, hvor matematikbrillerne ikke nødvendigvis er det eneste faglige omdrejningspunkt, men hvor matematikken bliver brugt til at behandle meningsfulde sammenhænge, som eleverne kan spejle sig i.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Verden med og uden matematik

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS