En ad hoc-gruppe under Samråd for ordblindhed og andre læsevanskeligheder, ROAL, har i længere tid arbejdet for, at de mellem 12.000 og 20.000 ordblinde elever i indskolingen får adgang til digitale tekster hos nationalbiblioteket Nota på lige fod med andre mennesker med et læsehandicap. Gruppen mener, at eleverne bør kunne få adgang til biblioteket, hvis de bliver testet positive i risikotesten for ordblindhed. Adgangen kan så løbe, indtil den nationale ordblindetest i slutningen af 3. klasse afgør, om de rent faktisk er ordblinde.
Skolerne får fra i dag adgang til den nye risikotest for ordlbindhed
ROAL-gruppen har præsenteret ideen for undervisningsminister Merete Riisager (LA), men hun afviser, at risikotesten kan bruges til det formål. Gruppen har dog ikke fået en begrundelse og har derfor bedt om at få foretræde for Folketinges undervisningsudvalg. Det sker i dag.
"Nota accepterer, at ordblindetesten giver adgang til biblioteket, men eleverne kan først tage testen i slutningen af 3. klasse. Eneste mulighed for de yngste elever er, at en læsekonsulent bekræfter, at de har behov for it-tilgængelige materialer, men det sker ikke ret tit", siger Visti Søvsø Hansen. Han er leder af Kompetencecenter for Læsning i Aarhus og danner ad hoc-gruppen sammen med Karen Bangert fra Ordblindeforeningen og læsekonsulent Annette Klint fra Kalundborg Kommune.
Adgang vil få eleverne til at føle sig inkluderet
Ordblindhed er en biologisk dysfunktion, som betyder, at op mod 20.000 elever i indskolingen lærer at læse og skrive i et langsommere tempo end klassekammeraterne. Derfor har de svært ved at indgå i klassens læsefællesskab uden hjælp.
Læsekonsulenter efterlyser et bredere navn til risikotest for ordblindhed
"Hjælpen skal gå på to ben: Elevene skal lære at læse og skrive konventionelt, og de skal være en del af det faglige fællesskab i skolen, så de føler sig inkluderet. Hvis de får adgang til Nota, kan de lære at læse det samme som klassen, samtidig med at de lærer om tilgængelighed via it", siger Visti Søvsø Hansen.
Hvis ikke eleverne får den fornødne hjælp, etablerer man en ny handicapgruppe, mener han.
Risikotest for ordblindhed opfanger også tosprogede elever
"Vi bør sørge for, at eleverne er en del af læringsfællesskabet. Så kan vi senere afgøre, om de er ordblinde, men risikotesten er ret sikker. En undersøgelse viser, at 80 procent af dem, der testes positive i 0. klasse, og 90 procent af dem, der bliver det i 1. klasse, er rent faktisk ordblinde. Med denne lille usikkerhed, bør vi sikre, at de får adgang til Notas materialer frem til slutningen af 3. klasse".
Ordblinde ønsker selv at blive testet så tidligt som muligt
Visti Søvsø Hansen håber, at undervisningsudvalget vil forstå den problematik, der ligger i, at en gruppe børn går i 0. til 3. klasse uden at blive inkluderet.
Læseforsker: Den nye risikotest for ordblindhed må ikke blive en sovepude
"Som praktikere kan vi se, at vi mister et stort inklusionspotentiale for mellem 12.000 og 20.000 ordblinde elever. Det kan have store økonomiske, sociale og emotionelle konsekvenser, for vi ved, at manglende inklusion kan sætte livsvarige spor hos elever. På det børnetopmøde, som Egmont Fonden holdt tidligere i år, pegede de ordblinde børn og unge netop på, at de vil testes så tidligt som muligt, så de kan blive inkluderet", siger Visti Søvsø Hansen.
Af hensyn til loven om ophavsret kan kun mennesker med et dokumenteret læsehandicap få adgang til Nota.
Udvalg vil give indskolingselever adgang til Nota via risikotesten for ordblindhed
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.