Trigonometri er et nyt fagligt område i matematik med Fælles Mål 2009. I en lang årrække har det ellers været god tone, at fagets indhold rettede sig mod, at eleverne kunne klare sig i det danske samfund og blive gode borgere, der kunne bidrage til den demokratiske proces. Det er brudt med Fælles Mål 2009, hvor trigonometrien er tilbage, vel vidende at trigonometri af mange elever opleves som svært tilgængeligt. Trigonometri er endnu ikke behandlet i matematiksystemerne, så supplerende materialer kan være nødvendige for at klæde eleverne på til de afsluttende prøver efter 9. og 10. klasse.
Hvordan børn lærer bedst, er altid til diskussion. Skal vi vælge den praktiske eller den teoretiske indgangsvinkel? Hans Jørgen Beck vælger i "Trigonometri – 8. til 10. klasse" den klassisk matematikfaglige. Der beskrives praktiske problemer og ideer til at løse dem praktisk ved måling i landskabet. Herefter arbejdes der med retvinklede trekanter, beregning af sider og vinkler, hvorefter enhedstrekanten introduceres. De faglige begreber beskrives solidt, og der er rigeligt med skriftlige opgaver til alle. Lærervejledning med introduktion til de enkelte kapitler, facitliste og kopisider er udkommet som e-bog.
Alt sammen fagligt solidt og i orden. Elever og lærere, som ikke er vant til at søge uden for klasselokalet og foretage undersøgelser, vil føle sig trygge i selskab med bogen. Omvendt vil lærere og elever, som praktiserer en undersøgende og eksperimenterende matematikundervisning, føle sig mindre til rette.
Trigonometri
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.