Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Fysisk indgriben

Tidligere minister: Stå fast, DLF og Tesfaye – lærerne skal have myndigheden tilbage

Lærerne skal have større magtbeføjelser – ikke for magtens skyld, men for at tage et vigtigt skridt til at genoprette lærernes myndighed, lyder det fra tidligere undervisningsminister Merete Riisager

“Det er nemt at kritisere og tage de populære standpunkter, når det gælder det her forslag, men vi skylder skolen og eleverne, at undervisningen kan fungere,” siger Merete Riisager.

Foto: Jesper Knudsen.
Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
25 kommentarer
24. oktober 2025, kl. 04:30
25 kommentarer

”At stoppe en situation, før den eskalerer, er ikke afstraffelse. Det er forebyggelse.”

Sådan lyder det fra tidligere undervisningsminister Merete Riisager et opslag på Facebook. I den seneste tid har hun lavet flere opslag, der har det til fælles, at den tidligere minister ønsker at finde en mellemvej mellem nul-tolerance og nul-konsekvens i debatten om, hvorvidt lærerne skal have flere magtbeføjelser.

Derfor har Folkeskolen bedt hende vurdere, om børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye kan få politisk opbakning til sit forslag om, at lærerne skal have større magtbeføjelser.

Lærerne skal have myndigheden tilbage

Merete Riisager understreger, at hun udtaler sig på egne vegne, men hun er ikke tvivl om, at Danmarks Lærerforening og Mattias Tesfaye skal stå fast på, at lærerne skal kunne gribe ind, når elever forstyrrer undervisningen.

“Det er helt afgørende, at vi får reetableret lærernes myndighedsrolle – og deres rolle som faglige autoriteter i klasserummet,” siger Merete Riisager. “Det er ikke noget, man løser med et enkelt lovforslag, men det er et vigtigt skridt i den rigtige retning.”

Hun ser forslaget som en del af en større bevægelse for at styrke folkeskolen.

“Folkeskolen kan ikke fungere, hvis ikke lærernes myndighed bliver genoprettet. Når lærerrollen bliver uklar, bliver skolens rolle det også – og så går det ud over skolens formål, elevernes faglighed og trivsel.”

Et svækket fundament

Merete Riisager peger på, at skolens problemer har udviklet sig over mange år. Hun beskriver folkeskolen som “et skrøbeligt hus”, hvor der gennem tiden er blevet pillet mange mursten ud.

“Der er sket meget – folkeskolereformen i 2013 var én ting, men der er også sket et autoritetstab, der går længere tilbage,” siger hun.

Desuden oplever hun et nyt kommunalt børnesyn, hvor der lægges op til større inddragelse og forståelse for barnet, som ”skadeligt for skolen” og retorisk manipulerende.  

“Det lyder blødt og rart, men i virkeligheden underminerer det lærerens autoritet. Børn får ansvar for egen læring, men ikke for deres opførsel – og så kan skolen ikke fungere,” siger hun og peger på, at det nye børnesyn kan placere årsagen til uro og mistrivsel hos læreren.

For hvis barnet udviser uhensigtsmæssig adfærd, så kan læreren ende med at få skyld for at have et forældet børnesyn og skolen skyld for, at rammerne ikke er gode nok til at rumme barnet.

“Lærerne er blevet magtesløse”

Merete Riisager tog, da hun var minister, selv de første initiativer til at komme problemet med uro i skolen til livs.

“Jeg lavede et udkast til ordensregler, som endte i skuffen, det var først senere, at Mattias Tesfaye tog fat på det. Jeg nåede ikke dertil, men havde jeg været minister i længere tid, var det som sker nu, det naturlige næste skridt,” siger hun.

Hun understreger, at der selvfølgelig skal være en balance mellem myndighed og magtudøvelse, men der er et stort behov for klarere lovgivningsmæssige rammer for lærernes magtbeføjelser, end der er i dag.

“Lærerne skal ikke overskride deres beføjelser, men som det er nu, er de magtesløse. Det er utrygt for både elever og lærere. Lærerne skal være lærere. De skal ikke frygte at miste deres job, hvis de griber ind,” siger hun.

Læs også

Featured image for Mette Frederiksen: Jeg forstår ikke, at vi nogensinde har afskaffet muligheden for fysisk guidning
Vold i skolen

Mette Frederiksen: Jeg forstår ikke, at vi nogensinde har afskaffet muligheden for fysisk guidning

Håber på ansvarlighed i forligskredsen

Hun opfordrer til, at både Danmarks Lærerforening og Mattias Tesfaye står fast.

“Jeg håber, at forligskredsen vil være ansvarlig nok til at tage beslutningen. Det er nemt at kritisere og tage de populære standpunkter, når det gælder det her forslag, men vi skylder skolen og eleverne, at undervisningen kan fungere.”

Merete Riisager understreger, at et lovforslag om at styrke lærerens magtbeføjelser ikke kan stå alene. Det skal efterfølges af et større arbejde med at styrke lærerrollen.

Det er nødvendigt, hvis man skal kunne tiltrække flere dygtige unge mennesker til lærerfaget, mener hun.

“Det her er en god og vigtig start. Men det må ikke stoppe her. Vi skal arbejde med læreruddannelsen, med ansvarsfordelingen mellem skole og hjem – og med at styrke lærernes status som fagpersoner og myndige personer.”

25 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Tidligere minister: Stå fast, DLF og Tesfaye – lærerne skal have myndigheden tilbage

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS