1500 elever har siden 2014 hvert år været på Madlejr på Fyn. Nu åbner endnu en madlejrskole i Højer i Sønderjylland og dermed fordobles pladserne.
Josefine Jespersen er lærer og underviser i madkundskab på Højelse Skole i Lille Skensved ved Køge. Hun har tre gange søgt om at komme med på madlejr og har to gange haft klasser med til Fyn. Hun kan kun anbefale andre at søge om at få eleverne med på lejr.
"Det er et rigtig godt arrangement. Min leder synes, det er billigt at komme på lejrskole på den måde. Som faglærer synes jeg, det er godt, fordi det giver eleverne helt andre muligheder, end vi ellers kan gøre. Det er meget intenst og der er mange flere resurser, end vi har i hverdagen. Her er der et stort kølerum med råvarer, som eleverne kan vælge blandt. Sådan er det ikke på skolen", siger Josefine Jespersen.
Læreren er lille hjælper
Hun har prøvet at være af sted med en enkelt 6.-klasse, og sidste år var hun af sted med to 6.-klasser. Når man som lærer får en klasse med, forpligter man sig til at undervise eleverne emner om madlejren før, under og efter madlejren, fortæller hun.
"Man bliver lidt en lille hjælper til selve madguiden, som er underviseren, der står for det. Det gør, at man har meget mere overblik og tid til at se på, hvordan eleverne fungerer i køkkenet og fungerer socialt sammen. Man laver meget og hjælper meget, men man får også et helt andet forhold til eleverne, og nogle gange er man på bar bund ligesom eleverne", siger hun.
Debatmøde: Gå kildekritisk til de pengestærke interessenter i madkundskab
En form for efteruddannelse
På madlejr laver eleverne al maden selv og øver sig i alt fra at fillettere fisk til at smage maden til, samtidig med, at de har en uge med masser af hyggeligt samvær. Og Josefine Jespersen mener også, at det giver læreren meget at inspiration at deltage.
"Man kommer ud af sin komfortzone, og man får inspiration fra undervinsingen. Det føles lidt som efteruddannelse, fordi det er nogle undervisere, som er ernærings- og sundhedsuddannede, som har mere viden om mad og sundhed og anden tilgang til det, end vi har. Det giver helt klart noget".
Madlejr får eleverne til at smage på naturens spisekammer
Når man kommer hjem fra madlejr skal man lave et forældrearrangement, hvor man giver det man har lært fra madlejr videre:
"Så spreder man viden om madspild og sund mad til forældrene, og måske er det også med til at børnene får mere at skulle have sagt i forhold til madlavning. Måske får de en ugentlig maddag, og det er rigtig fedt".
Josefine Jespersen har også et godt råd til lærere, der skal på Madlejr:
"Sæt dig godt ind i programmet. Eleverne kommer hele tiden og spørger, hvad skal vi nu? Og sæt dig ind i undervisningsmaterialet. Lige meget om man står for undervisningen eller ej, er det godt at være sat godt ind i det. Det hele findes på deres hjemmeside", siger hun og fortæller, at man som lærer skal være klar til at være på på en anden måde, end i skolekøkkenet: "Der er knald på. Det er fra morgen til aften. Når madguiderne har pause, så har vi opsyn med eleverne. Der var lagt flere pauser ind denne gang. Men man er godt brugt, når man kommer hjem".
Tid til at søge om plads på Madlejr
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.