“Der er lærere, som har mistet deres job som følge af, at de har gjort noget, som jeg betragter som sund fornuft – som at tage et stemmejern fra en ophidset elev. Det kræver måske, at man tager fat om håndleddet, og det er magtanvendelse. Vi skal selvfølgelig tage magtanvendelse alvorligt, men jeg synes ikke, at juraen er dér, hvor den skal være”.
Sådan sagde undervisningsminister Mattias Tesfaye, da han torsdag formiddag deltog i en debat på Skolelederforeningens årsmøde i København.
Norsk og svensk inspiration
I næste uge kommer regeringens udkast til et lovforslag i høring. Det er meget inspireret af nogle tiltag fra Norge og også nogle fra Sverige. Ideen er, at det bliver skrevet ind i loven, hvornår man kan bruge hvilken form for magtanvendelse.
”I dag er der ikke andet end generelle strafferetslige bestemmelser om nødret, og det duer ikke i skolen. Vi skal have skrevet det ind i pædagogiske sammenhænge. Det lovforslag skal i høring i næste uge”.
Minister: Hård debat nødvendig
Debatten om magtanvendelse og ikke mindst diskussionen om ministerens hjemmelavede PDO-diagnose (pissedårligt opdraget, red.) er hed, og den kan godt risikere at drive parterne omkring skolen væk fra hinanden frem for tættere på hinanden, erkendte Mattias Tesfaye i paneldebatten i Bella Center.
Han spurgte også forsker i skole-hjem-relationer Maria Akselvoll om hendes bud på, hvordan man kan skabe en bedre dialog med forældrene.
”Jeg kunne godt bruge et råd, nemlig,” indrømmede han.
Men Akselvoll har desværre ikke fundet et endelige svar på den udfordring, sagde hun.
”Satans,” grinede Tesfaye og medgav også, at hans egen retorik kan have bidraget til at tonen i debatten er blevet så hård, som den er.
Men hvis man skal flytte debatten, må man nogle gange sætte tingene på spidsen, mener han. PDO-begrebet har åbnet debatten om skolers sanktionsmuligheder på en ny måde, og det er han tilfreds med.
Der er dog ét sted, hvor han gerne vil begrænse skolers sanktionsmuligheder, nemlig frie grundskolers ret til at afvise elever eller smide elever ud, fortalte han.
”Det er helt vildt, hvor få værktøjer vi giver lærere og skoleledere til at sikre ro og orden i skolen. Og noget af den bevægelse vi ser mod privatskoler handler om, at der er forældre, som siger nej tak til en skole, som de oplever ikke er i stand til at håndhæve sine egne ordensregler. Og dér vil jeg sige, at privatskoler i dag har for let ved at udskrive elever, de ikke ønsker skal gå hos dem”.
Tesfaye: Nu kommer lovforslaget, der skal forbedre lærernes retssikkerhed
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.