Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Teamets arbejde med fag- og tværfaglighed

Klik for at skrive manchettekst.

Dorte Østergren-Olsen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:23

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

En praksisinspirerende bog, der indleder med at præsentere tværfaglighed ud fra en case i 6. klasse, der arbejder med Sydafrika fra flere forskellige vinkler.

Af bogens forord fremgår det, at "Fælles Mål", prøver og test er ved at bringe skolen "tilbage til de basale færdigheder og den grundlæggende paratviden". Sigtet med bogen er derfor at bygge bro mellem stigende krav om basisviden og øget kreativitet og iværksætterkraft.

Titlen er fag- og tværfaglighed, men fokus er klart på tværfaglighed, da 80 procent af bogen omhandler den del. Til gengæld gives masser af eksempler på, hvordan det tværfaglige føres ud i skolens hverdag. Omdrejningspunktet er undervisning, og der bringes mange sider i spil såsom læringsstile, de mange intelligenser, evaluering, portfolio og logbogen – alle vigtige emner, der berøres kort.

Et par steder lægges der op til drøftelser i teamet. Det fremgår ikke, hvilket team der tænkes på, dog er det klart et team af lærere med forskellige fag. Men skal der bygges bro mellem det faglige og det tværfaglige, må der også veksles mellem møder i fagteam og klasse-/afdelingsteam. I fagteamet udfordres lærerens faglighed via diskussioner af fagets progression og konkretisering af "Fælles Mål" i forhold til elevgruppen. I klasse-/afdelingsteamet planlægges de tværfaglige projekter og klassens/afdelingens øvrige samarbejde.

Alt i alt er der mange ideer at hente til teamenes tværfaglige samarbejde og den problemorienterede undervisning.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Teamets arbejde med fag- og tværfaglighed

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS