Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Tæt på litteratur

Klik for at skrive manchettekst.

Tæt på litteratur

Lars Stubbe Arndal
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Tæt på litteratur" er tænkt som en lærebog til linjefaget dansk på læreruddannelsen. Hovedtanken er, at man gennem analytisk arbejde med litterære teksters sproglige form kan nå frem til indholdet. Derfor er man nødt til at arbejde tæt på teksten, og her hævder forfatteren, at det må ske som en form for mesterlære: Man lærer at analysere og fortolke ved at kigge på, hvordan andre har gjort det, og ved at forsøge sig frem.

Titel: Tæt på litteratur

Forfatter: Martin Jørgensen

ISBN: 9788776757359

Pris: 275 kroner

Sider: 266 sider

Type: Bog

Forlag: Academica

Ikke desto mindre rummer bogens indledende afsnit en fremstilling af "Analysemetodernes historik", der er meget kort og desværre også sine steder så summarisk, at det går ud over præcisionen.

Den vægtigste del af bogen er imidlertid otte eksemplariske (mester)læsninger af repræsentative tekster af blandt andre Naja Marie Aidt, Jesper Wung-Sung og Henning Mortensen. I de fleste af læsningerne demonstrerer Jørgensen styrken ved at gå tæt på teksten, mest overbevisende i læsningen af Henning Mortensens kortprosatekst "Ud på natten når det regner". Her er der klare forbindelseslinjer mellem de mindste tekstlige detaljer og teksten som helhed. Forbindelseslinjerne står mindre klart, når Jørgensen laver læsninger af hele værker ud fra et enkelt kort uddrag.

Tekstlæsningerne rummer desuden fokusartikler om særlige felter inden for litteraturanalysen som fortæller, komposition og andet. Det fungerer godt, at belysningen af et særligt fagligt område hænger sammen med den konkrete tekstlæsning. Men strukturen kan besværliggøre arbejdet, hvis det handler om at skabe sammenhæng mellem tekstanalysens forskellige dele og en metodisk bevidsthed, der rækker ud over mesterlærens gøren – også fordi bogens interne henvisninger til tider er behæftet med fejl.

Som systematisk indføring i arbejdet med litteratur og didaktik er der områder, hvor bogen ikke står så stærkt. Men som lærebog i sproglig næranalyse rummer den virkelig værdifuldt materiale.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Tæt på litteratur

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS