Hvad stiller vi egentlig op med elevernes skriftlige produktioner? De bliver læst og vurderet af læreren, hvorefter de hviler i skoletasken eller samler støv på børneværelsets reol. Ved skoleårets afslutning bliver de smidt ud. De bedste af dem har mor eller far allerede gaflet for senere at flette lille Peters digt, om den første kærlighed, ind i bryllupstalen.
Projektgruppen bag Hörbuch har, på en cd, samlet 13 voksne forfatterspirer og bedt dem indtale deres prosastykker on location. Vi er vidt omkring: I Netto, i lufthavnen, i en skolegård og andre steder, hvor en autentisk lydkulisse fletter sig ind og giver historierne kraft og identitet. Idéen er brugbar i danskundervisningen og en god variation til højtlæsningen.
Tanken bag den litterære cd har været at samle et udpluk af de mange dygtige amatørdigtere og prosaister på en lydbog. Det er blevet til en mosaik af interessante og originale indspilninger. Teksterne er bundet sammen af et fælles tema: Tærskel. Som viser sig ikke alene at være en rød tråd igennem materialet, men også et symbol på den barriere, det er for en forfatter i dag at få udgivet sit materiale.
I form, indhold og indtaling er bidragene meget forskellige og udtryksfulde. Særligt at fremhæve er Bo Lilles tekster, som han har kaldt for »Krig« og »Fred«. Teksterne er sprogligt opfindsomme og handler om noget så relevant som kommaet. Julie Johanne Kirke-gaards tekst »Det grønneste træ i skoven« er en overraskende og barsk lille beretning.
Der vil være flere historier at plukke fra cden, som vil kunne bruges i danskundervisningen i 9. og 10. klasse. Dele af materialet henvender sig mere til den voksne lytter og er en berigende litterær oplevelse for dansklæreren under madlavningen for eksempel.
Tærskel
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.