Af Tone Saugstad Gabrielsen
118 sider
Forlag: Danmarks Lærerhøjskole
Bogen beskriver og sammenfatter en undersøgelse af brugen af skolerettede kampagnematerialer i folkeskolens sundhedsundervisning.
Mange skoler fik tilsendt spørgeskemaet, kun 186 lærere svarede. Heraf havde flertallet brugt kampagnemateriale i undervisningen. Især bliver materiale om kost, fyrværkeri og trafik brugt.
De lærere, der er glade for kampagner, angiver, at materialet formidler den nyeste viden og er et godt supplement. De lærere, der ikke kan lide kampagnerne, begrunder det med, at skolen ikke skal pleje producenternes særinteresser, og at materialerne ofte er for poppede.
En udtalelse fra en besvarelse: 'der er for meget om det, som er farligt, og alt for lidt om det, som gør livet sjovt og fremmer livskvalitet' sætter fokus på en af undersøgelsens vigtige pointer, at kampagnerne alt for ofte behandler sundhedsemner ud fra et negativt sundhedsbegreb, hvor sundhed er lig med fravær af sygdom og død. Det er imod folkeskolens formål for sundhedsundervisning, hvor vi skal tage udgangspunkt i det brede og positive sundhedsbegreb, hvor både livsstil og levevilkår inddrages. I enkeltsagskampagnerne negligeres levevilkårene, og der lægges ensidigt op til individuelle livsstilsændringer.
En meget spændende undersøgelse, hvor vi kan lære en masse, når vi skal vurdere årets kampagneflod, startende med sundhedsministerens bebudede lovforslag om at forbyde alle elever at ryge på skolens område. Vi skal nok få det sjovt, når ledelsen tvinges til at udvide gårdvagtsstyrken, så vi kan snuse alle syndere op. Sikke mange timer vi skal bruge på sære sanktioner og breve hjem til forældre, der har tilladt deres teenagere at ryge.
Annette Westrup
Sundhedsoplæring
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.