Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Styrketræning

Klik for at skrive manchettekst.

Lars Zeuthen Engraf
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Et decideret træningsprogram, der indeholder mange muligheder for træning i emner, der er relevante i folkeskolens matematikundervisning.

Man vælger i programmet niveau og hold. Dernæst vælges, hvilket hovedområde, for eksempel brøker eller areal, man ønsker at arbejde med. Inden for hovedområdet vælges dernæst et delemne. Der er nu i programmet mere end 30 hovedemner hver med mange delemner at vælge imellem. I det valgte delemne får man nu stillet en mængde opgaver. Der er indbygget en såkaldt lærerbog, hvor man kan få en uddybende forklaring på det valgte delemne med eksempler og definitioner.

En indbygget lommeregner til hjælp mangler ikke, og der føres statistik over resultaterne, så læreren kan gå ind og se, hvad den enkelte elev har arbejdet med, og bruge det i sin videre vejledning. Der er forskellige udskriftsmuligheder for resultaterne, og eleven kan skrive uddybende kommentarer på en notatside, der som start altid indeholder en forklarende tekst til det delemne, der lige nu arbejdes med.

Vejledningen til brug af programmets enkelte dele er direkte tilgængelig inde i programmet og findes desuden i diverse andre elektroniske formater, samtidig med at den følger med programmet i papirformat.

De mange muligheder for valg af emneområder og niveau gør programmet anvendeligt for elever i de ældste klasser, hvor eleverne selv ønsker at træne nogle områder, de har forsømt tidligere. Denne træning kan og skal i høj grad foregå sammen med læreren. Og det kræver en målrettet indsats af læreren at få det bedste ud af programmet.

Spørgsmålet er, hvor meget matematik eleverne lærer ved at arbejde med programmet, eller om de blot træner nogle færdigheder i en vis periode for så at glemme dem igen. Forfatteren er i sin introduktion selv inde på, at man skal passe på, at der ikke bliver for megen automatik i arbejdet.

Mangler man et program til træning af matematikfærdigheder, er dette en af de bedre muligheder, og elever med funktionsnedsættelse af forskellig art kan sikkert have endog stor glæde af at bruge »Styrketræning«. Det dækker en stor del af de matematiske områder, der arbejdes med i skolen.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Styrketræning

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS