Undervisningsministeriets Nyhedsbrev hat set på gennemførelsesprocenterne for den seneste årgang, som Danmarks Statistik har data for - nemlig de studerende, der påbegyndte læreruddannelsen i 1997. Kun fire procent af Aalborgs studerende blev aldrig færdige med uddannelsen, mens 13,8 procent af 1997-årgangen faldt fra i Vordingborg, og 13,7 procent stoppede på Københavns Dag- og Aftenseminarium - vel at mærke fraregnet studerende, der gjorde uddannelsen færdig på et andet seminarium. Og selvom alle seminarier har oplevet stigende frafald under den læreruddannelse, viser tallene for de første år tilsvarende forskelle mellem seminarierne.
"Vi er hurtige til at lempe de studerende ud, som ikke deltager tilstrækkeligt i undervisningen og ikke får afleveret eller gennemført deres opgaver eller projekter, og det er en politik, som vi har kørt i de sidste fire år med de studerendes opbakning", siger Aalborg Seminariums rektor Peter Norrild som forklaring på, at seminariet har et studiemiljø, som fastholder de studerende, samtidig med at han også mener, seminariet har et godt optagegrundlag af studieegnede og motiverede unge.
"Vi lider nok noget under, at vi for mange studerende ikke er førsteprioritet. Nogle af dem flytter så til seminarier nærmere Københavns centrum, mens andre helt stopper deres studium. En anden faktor, som spiller ind, er, at vi med et meget varieret optagegrundlag også har relativt mange studerende, som mangler indarbejdede studievaner og lettere falder fra", siger Kaj Petersen, rekfor for Københavns Dag- og Aftenseminarium, til nyhedsbrevet.
Store forskelle på seminariernes gennemførelsesprocenter
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.