Anmeldelse

Sproglydstesten Metha

- et fonologisk iagttagelsesmateriale

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Sproglydstesten Metha' er en revision og omarbejdelse af 'Sproglydstest' fra 1974. Antallet af test-items er øget fra 52 til 100. I manualen findes skemer til fri kopiering.

Den nye test kan bruges på samme måde som den gamle til spontan eller eftersagt benævnelse. Men da der er langt flere test-items, skal man bruge længere tid sammen med barnet. Den efterfølgende analyse er også betydelig mere tidskrævende afhængig af, hvor meget man vælger at gå i dybden.

Skemaer til fonologisk registrering og fonologisk vurdering kendes fra den gamle test.

Skemaet til vokalanalyse er nyt, det vil man især have brug for, når man tester børn, der ikke har dansk som nationalsprog.

Skemaet til registrering af stavelsesspændvidde er ligeledes nyt. Det bruges, når man skal vurdere, om barnet har syntagmatiske fonologiske fejl. Det vil sige, om de har fejl, der rammer ordets struktur. Barnet har i givet fald svært ved at fastholde et lydklangbillede. Selv om barnet godt kan sige de enkelte lyde isoleret, kan det volde problemer, når de sættes ind i et ord. For eksempel kan ordet 'dynamolygte' udtales 'nydamonøgde'.

Skemaer til fonologisk procesanalyse er ligeledes nye. Her registreres det, hvilken fonologisk proces der ligger bag fejlen. Hvis en bagtungelyd som 'g' eller 'k' lægges frem og bliver til 'd', taler man om 'fronting'. Procesanalysen gennemgås nærmere i Inge Benn Thomsens 'Metafonundervisning. Teori og praksis, Manual'. I denne manual findes yderligere treogtredive skemaer til en nærmere processpecifik undersøgelse.

Hvis man ønsker at lave metafonundervisning, er det nødvendigt med en procesanalyse. Undervisningen tager udgangspunkt i den teori, at barnets fonologiske vanskeligheder ikke er et artikulationsproblem, men et indlæringsproblem. Når barnet lærer, at ordenes mening ændres, når man ændrer fonem, vil det have en god basis for at kunne ændre sin udtale. Manualen til 'Sproglydstesten Metha' er trykt på glittet papir. Det er ret ubehageligt at læse, da lyset reflekteres.

'Sproglydstesten Metha' anbefales til taleundervisning. Køb den, når den gamle 'Sproglydstest' skal skiftes ud, eller hvis du ønsker at arbejde med metafonundervisning.