Anmeldelse

LT-2000 Vurdering af løbsk tale hos skolebørn

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Talepædagogens undersøgelse forudsætter analyse af en bånd- og videooptagelse. Eleven skal fortælle og læse op, og talepædagogen må selv finde relevant materiale til disse aktiviteter.

Dette nye materiale når langt omkring. Det virker godt og systematisk og anbefales til taleundervisningen.

Materialet er med til at sætte fokus på et noget overset taleproblem. Det er meget væsentligt, at der tages hånd om denne ret alvorlige taleforstyrrelse, så derfor hilses materialet velkomment.

Løbsk tale har noget at gøre med tids- og rytmeforstyrrelser i talen. Symptomerne er: et hurtigt taletempo, sløret artikulation og stammelignende brud i talen. Personer med løbsk tale har problemer med at planlægge, strukturere og producere verbalt sprog. Det giver problemer med kommunikationen.

Ofte ligger svære sproglige problemer til grund for den løbske tale. De skyldes en basal mangel på styring af de centrale sproglige processer.

Dansk Videnscenter for Stammen har udviklet et materiale til undersøgelse og vurdering af løbsk tale. Materialet kan også bruges til vurdering af effekten af en undervisning. Undersøgelsen og undervisningen varetages hovedsagelig af talepædagoger.

Materialet beskæftiger sig med løbsk tale, løbsk taleadfærd, kommunikation, viden om løbsk tale og reaktioner og følelser i forhold til løbsk tale. Undersøgelsesmaterialet består af seks spørgeskemaer til henholdsvis forældre, elev, skole, skolefritidsordning/klub samt til talepædagogens undersøgelse og konklusion.