Af David Bunnage og Helmuth Bruhn
144 sider, 100 kroner
Socialforskningsinstituttet, telefon 3348 0946
Op imod år 2010 vil den hidtil største lærergeneration - den som blev ansat i slutningen af 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne - have forladt folkeskolen. Hvornår og hvordan den og dens jævnaldrende landsmænd vil tage fat på 'det tredje liv', har et forskerhold på Socialforskningsinstituttet givet et kvalificeret gæt på.
Holdet forudsiger, at 68'erne - for det er jo dem, det drejer sig om - ikke vil skille sig så meget ud fra mængden, som generationen ellers har ry for.
Står det til 68'erne, vil de fleste af dem forlade arbejdsmarkedet i 60-62 års alderen, hvis Mogens Lykketoft og hans kolleger da ikke har gjort det helt umuligt. De vil godt fortsætte lidt længere på deltid suppleret af delpension eller delefterløn, hvis det er muligt; men ellers regner de med at bruge deres otium på familie, venner, frivilligt arbejde og fritidsinteresser.
De fleste erhvervsaktive 68'ere har i høj eller i nogen grad tilrettelangt deres økonomi, så det kan lade sig gøre. Dog er de forberedt på en væsentlig nedgang i indtægt. Den vil de blandt andet imødegå ved i tide at afvikle gæld, og når tiden kommer, vil de mindske deres opsparing og (måske lidt optimistisk?) skære ned i deres daglige forbrug. En tredjedel af dem er forberedt på at flytte til en billigere bolig.
Det vil nok skuffe både nå-generationen og de nuværende pensionister, at 68'erne i det hele taget vil te sig nogenlunde som andre, når de definitivt når skelsår og alder.
Niels Holst
Socialforskning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.