Ministeriet har spurgt omkring 500 skoler, men er endt med kun at medtage svarene fra 300 skoler for at undgå de skoler, som har en specialklasserække med elever fra hele kommunen. Undersøgelsen viser, at det er fra 2. til 6. klassetrin, at flest elever modtager den almindelige specialundervisning, den såkaldte 20.1-undervisning. Og det generelle billede er altså, at de små skoler giver flere elever specialundervisning end de store skoler. Der er dog tale om små forskelle, og på 4. klassetrin er der faktisk flere elever fra de store skoler, der modtager specialundervisning.
Men Undervisningsministeriets statistikkontor vurderer, at forskellen er statistisk signifikant og har undersøgt, om forskellen kunne skyldes forskellig praksis i by- og landdistrikter. Men det handler ikke forskel mellem by- og landkommuner, men om skolestørrelse, viser analysen. Statistikkontoret har ikke undersøgt årsagerne til, at de små skoler anvender specialundervisning mere end de store:
Ministeriets eget bud på en forklaring er, at de små skoler i høj grad anvender den traditionelle indsats, hvor de store skoler med en større specialpædagogisk ekspertise i højere grad satser på forebyggelse.
Små skoler giver mere specialundervisning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.