Jørgen Søndergaard, målene bør være klarere, samt at der skal følges op på brugen af dem. Det er formandskabet for Skolerådet, der har bestilt undersøgelsen:
"Fælles mål blev indført med det formål at sikre en fælles folkeskole i Danmark. Og man har fra centralt hold troet, at alle skoler i landet arbejdede efter de fælles mål. Men ifølge Evas undersøgelse er tankegangen om målstyring i folkeskolen slået fejl. Ikke alene anvender lærerne ikke Fælles mål, som de er tiltænkt. De fastsætter heller ikke selv de underliggende læringsmål for eleverne, som er så afgørende for elevernes læring", siger han.
Målene er for diffuse Skolerådet mener, at lærerne har været dårligt hjulpet i målstyringsarbejdet, først og fremmest på grund af manglende interesse for anvendelsen af Fælles mål blandt lærernes ledere – både på skolen, i kommunen og på det nationale niveau. Men de mener også, det skyldes, at målene i Fælles mål er diffuse og vanskelige at omsætte til praksis.
Lærere glemmer Fælles mål i undervisningen
"Mål skal være klare, og så skal der løbende følges op på dem af lærere, ledere og kommunale forvaltninger. Ingen af disse to afgørende forudsætninger for en effektiv målstyring er til stede. Dermed er lærerne kommet til at stå meget alene med udfordringerne ved anvendelsen af Fælles Mål", siger Jørgen Søndergaard.
Skolerådet: Lærerne har stået for alene med Fælles Mål
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.