Hvad er de tre vigtigste ting, du vil gøre, hvis du bliver undervisningsminister?
"Den vigtigste målsætning overhovedet er at få brudt den negative sociale arv, så alle børn har de nødvendige faglige og sociale kompetencer, når de forlader folkeskolen. Og for at løfte den opgave vil vi hæve undervisningspligten fra de nuværende ni år til minimum tolv år, så alle har ret og pligt til grundskolen og en ungdomsuddannelse. Vi vil give kommunerne frihed til at etablere heldagsskole, så det er muligt at kombinere skoletid og fritid med vægt på leg og læring. Og endelig vil vi efteruddanne lærerne så de underviser med linjefagskompetencer i de fag de har", siger Socialdemokraternes uddannelsesordfører Christine Antorini.
Er der noget, du vil afskaffe i folkeskolen?
"Det vi skal af med er, at når man gennemfører større forandringer i folkeskolen, så gør man det uden forsøgs og udviklingsarbejde. Processen skal være meget bedre. Det er helt uacceptabelt, det kaos der har været. Ikke bare om de nationale test, men også om de nye prøver, nye fag, lodtrækningsprøver og så videre. Det har ikke været gennemarbejdet. Og det er det, der har givet en masse frustrationer. De oceaner af spildtid på prøver og test, der ikke har virket."
Hvad skal der ske med de nationale test?
"Vi synes, at de nationale test, som de er nu, er gode, fordi de bliver brugt som et pædagogisk redskab for den enkelte elev og ikke til at give eleverne karakterer og rangordne elever og klasser og skoler. Det var jo det, der var regeringens oprindelige ide. Vi går ind for en evalueringskultur og derunder nationale test. Men de skal gøres frivillige, til de virker. Set i bakspejlet, skulle de nationale test først være indført, når de var prøvet af. Men når de nu er her, skal de gøres frivillige, for jeg er sikker på, at der er masser af skoler, der gerne vil arbejde med dem. Men det skal være sådan, at de selv beslutter sig for at være pilotskoler"
"Det er en uacceptabel måde, det er blevet gennemført på, men det er jo ikke det samme, som at det ikke kan være en god ide med nogle få nationale, diagnostiske test i forhold til hovedfagene".
Hvad skal der ske med elevplanerne?
"Jeg synes, at skriftlighed i evalueringen er en rigtig god ide. Men jeg mener, at vi skal gå igennem - også i forhold til test og kvalitetsrapporter - om de er blevet for detaljerede. Og igen ville det have været rart, at det var blevet gennemført på baggrund af et forsøgs- og udviklingsarbejde".
Hvor fast står I på de nationale test, elevplaner og kvalitetsrapporter, hvis I skal indgå et regeringssamarbejde med de Radikale?
"Det er jo en del af vores skolepolitik, og det går vi selvfølgelig til valg på. Men vi stiller ikke ultimative krav i en forhandling om en ny folkeskoleaftale".
"Vi vil forhandle et nyt forlig, og det er vigtigt, at man har en bred dialog, inden man indfører nye tiltag. Så vi tager imod Danmarks Lærerforenings udstrakte hånd om en snak inden forliget og de andre parter, der er omkring folkeskolen. Det er vigtigt, at vi får den brede snak, så folkeskolen ikke bliver ved med at blive en politisk kastebold".
Er der andre områder, du vil arbejde særligt for?
"Der har været meget fokus på at styrke evalueringskulturen. Det, der skal være den næste reform, er, at man kombinerer faglighed og evaluering på den ene side med pædagogisk udviklingsarbejde på den anden. Så faglighed og pædagogik går hånd i hånd. Den pædagogiske forskning i Danmark er forsvindende lille sammenlignet med andre lande. Hvis vi skal kunne gennemføre undervisningsdifferenciering på meget forskellige børn og unge, så er vi nødt til at styrke hele arbejdet med pædagogik og didaktik".
"Og så vil vi på sigt lave en fem-årig læreruddannelse, der fastholder, at det er en professionsuddannelse med et praksiselement. Vi synes ikke, at det er det rigtige at gøre det til en universitetsuddannelse. I stedet kan man fastholde den nuværende læreruddannelse, men give den et år mere. Læreruddannelsen er meget ambitiøs, og hvis man både skal komme fagligt og didaktisk i dybden med fagene, have kvalitet i praktikken og lægge vægt på tværfagene, så kan man ikke løse det på fire år".
S: Nationale test skal være frivillige
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.