Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Riisager: Nationale test skal til reparation, men ikke droppes

Drop de nationale test, lyder opfordringen fra to forskere, der har påvist både fejl og tårnhøj usikkerhed i elevernes resultater. Det vil undervisningsministeren ikke, men hun vil godt sende dem til reparation.

Foto: Leitorp + Vadskær
Andreas Brøns Riise
Andreas Brøns Riise Journalist
12 kommentarer
2. april 2019, kl. 16:45

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

12 kommentarer

De nationale test, som elever landet over i disse uger tager, er et vigtigt værktøj, der ikke skal droppes. Men de trænger til at blive kigget efter i sømmene, og så skal de ikke tillægges større værdi, end de kan bære.

Sådan lyder det fra undervisningsminister Merete Riisager, efter professorerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner i en ny undersøgelse dokumenterer, at testene både måler forkert og har højere usikkerhed end hidtil antaget.

Ny undersøgelse: Nationale test måler både forkert og usikkert

"Testene måler kun et udsnit af fagligheden, det gør alle test. De er det eneste værktøj, vi har, der gør det muligt at følge fagligheden for en hel årgang".

"Når det er sagt, er jeg åben for at se på, hvordan vi kan gøre de nationale test bedre – og der er sat gang i en evaluering af de nationale test", lyder det i et skriftligt svar på de to forskeres kritik fra ministeren til folkeskolen.dk.

Til DR P1 uddyber Merete Riisager, at hun regner med, at den evaluering formentlig vil føre til, at de nationale test skal til reparation.

"Det har jeg det okay med, for der er tale om en test, der er ti år gammel, og det er ganske meget i en teknologisk tidsalder, som vi lever i", siger hun.

"Vi taler om et værktøj, der er godt og vigtigt, men som i den grad også trænger til at blive kigget efter i sømmene, så det er det, vi gør".

Ingen perfekte test

De to forskeres undersøgelse er udsprunget af, at matematiklærer Georg Breddam har henvendt sig til dem med en mistanke om, at svarene på de første spørgsmål havde uforholdsmæssig stor betydning for elevernes samlede score.

Lærer reagerede: Ville ikke finde sig i skæve testresultater

Merete Riisager understreger, at ingen test i verden er perfekt. Uanset hvordan de skrues sammen, kan de for eksempel kun måle det specifikke udsnit af fagligheden, man spørger til, siger hun.

Det vigtigste lige nu er at få gennemført evalueringen af de nationale test og derefter skal man sætte sig ned og blive enige om, hvad man mener, det er vigtigst, at de skal kunne måle og rekonstruere dem ud fra det sigte.

"Jeg tror, at da man satte dem i søen, der var man måske meget håbefulde om, at de her test skulle kunne alting. De skulle være pædagogisk værktøj, de skulle kunne måle nationalt, kommunalt og på enkelte skoler", siger hun.

"Man kan for eksempel se, hvis en skole eller kommune er i alvorlige problemer, og man kan følge en udvikling. Men igen: Alle test er et udsnit af fagligheden. Derfor kan de bruges som værktøj, men man må aldrig tro, at de kan vise hele virkeligheden, for det kan de ikke".

"Jeg mener, det er vigtigt at man har sådan et værktøj, for det giver noget gennemsigtighed. Man skal bare kun tillægge dem den værdi, de faktisk kan bære".

12 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Riisager: Nationale test skal til reparation, men ikke droppes

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS