Mange kristendomstimer er gået tabt under corona-lukningerne Eleverne i folkeskolen har mistet mange timer i et lille fag som kristendomskundskab under corona-lukningerne, vurderer Religionslærerforeningen. Skolelederforeningen deler vurderingen, men anfører, at eleverne til gengæld har lært en del om kristne værdier.
Blog Er målene for ambitiøse til tidsrammen? I år kan jeg ikke nå det, jeg har planlagt i 8. klasse. Er det fordi, jeg er for ambitiøs, eller er der et misforhold mellem fælles mål og tidsramme?
Hjælp forskerne med at komme tættere på praksis i kulturfagene Forskere fra HistorieLab og Dansk Center for Grundskoleforskning søger lærere til netværk, der skal bringe forskningen tættere på praksis. Startskuddet går ved et gratis webinar den 31. maj.
Lærere: Ramadan påvirker ikke vores undervisning Lærere behøver ikke undervise særskilt i islam under ramadanen eller ændre på deres undervisningsplaner på grund af den muslimske højtid, mener to erfarne lærere. Men små praktiske hensyn til eleverne kan man sagtens tage.
Få nyheder og debat om kristendomsundervisning i din indbakke Folkeskolen.dk/religion er for alle, der underviser i eller interesserer sig for kristendomskundskab i folkeskolen.
Tilmeld dig nyhedsbrev fra folkeskolen.dk/religion E-mail-adresse E-mail når der er nyt E-mail med opsummering hver 14. dag Du kan altid framelde dig igen. Vores nyhedsbreve indeholder annoncer.
Vær med i samtalen Send dit religionsindlæg (gerne med portrætfoto) til debat@folkeskolen.dk ( se folkeskolen.dk's debatregler her)
Lektorer bag nyt faghæfte: Livsfilosofi fylder for meget i religion To lektorer har forfattet et alternativt faghæfte til religionsfaget. De mener blandt andet, at livsfilosofi fylder for meget, og så vil de gøre religion til et udskolingsfag. De understreger, at faghæftet er et oplæg til diskussion. Religionslærernes formand fraråder at bruge det alternative faghæfte Forfatterne bag et nyt og alternativt faghæfte til religionsfaget overser, at folkeskolen ikke er en del af uddannelsessystemet, lyder det fra religionslærernes formand. Han fraråder lærere at bruge faghæftet i undervisningen.
Anmeldelse Nu skal I høre en historie … Omfangsrig portal med mundtlige fortællinger til de fleste fag er et righoldigt reservoir af muligheder. Grib dem!
Blog Hvordan får vi de nyuddannede til at blive i folkeskolen? Vi har svært ved at fastholde de nye lærere i faget. Praksischok får skylden. Kan et nyt fag afhjælpe dette?
Blog Ville du vælge at blive lærer i dag? Der er mangel på lærere og mangel på studerende til uddannelsen. Ville jeg selv vælge en læreruddannelse i dag?
Stjernestøv fra det højeste nord ”Stjernernes gave” er en smuk og inciterende fortælling om hvorledes børn får liv i himmelrummet, og hvordan denne livsgnist bringes til menneskene som en gave. Bent Rasmussen
Sådan arbejder vi med påsken i kristendomskundskab Teaterforestillinger, skotøjsæsker og foldebøger er nogle af de aktiviteter, som udfolder sig i kristendomstimerne op til påske. Materialer fra skoletjenesterne tilbyder desuden alt fra Via Dolorosa-vandringer til jeopardy-quiz og dilemma-spil. Læs med og bliv inspireret.
Ny skoletjeneste vil udbrede Grundtvigs tanker i skole og læreruddannelse Grundtvigsk Forum og Center for Grundtvigforskning har finansieret ansættelsen af en medarbejder, der skal styrke bl.a. perspektiv, plads til eftertanke og frihed til forskellighed i skolen - i N.F.S. Grundtvigs ånd
Kim Fupz bag ny børnebibel: Eleverne skal jo kende vores fælles gods Der skal noget til for at gøre det gamle testamente spiseligt for folkeskoleelever, mener forfatter Kim Fupz Aakeson. Samtidig er der grænser for, hvor langt man kan strække sproget, når man skriver en ny børnebibel, har han erfaret.
Lærerforeninger: Prøveaflysninger gør nogle fag finere end andre I mange fag er det nu tredje år, afgangsprøven bliver aflyst. De fleste formænd for faglige lærerforeninger synes, beslutningen er fair af hensyn til eleverne, men de ærgrer sig og synes, det lugter af et hierarki mellem skolens fag.