Sidste nye skud på stammen inden for natur/teknik tager fat på både faglig læsning og evaluering lige fra første side i 1. klasse. Grundbogens fem emner er alle bygget op omkring samme skabelon. I introfasen stilles en masse spørgsmål, og eleverne spores ind på emnet, i fordybelsesfasen arbejdes med emnet fra flere vinkler, og i outro-fasen skal eleverne formidle og evaluere, hvad de har lært. Der er endda udarbejdet en multiple-choice-test til hvert emne.
Lærervejledningen følger grundbogen nøje, og der er lidt faglig baggrundsviden, hvor det skønnes nødvendigt, og masser af gode råd til den rent praktiske afvikling af timerne. Til hvert kapitel hører et antal kopiark, hvoraf cirka halvdelen kan løses med en blyant, mens resten omhandler forskellige simple forsøg. Der er ikke meget nyt under solen - langt det meste er set før i andre systemer i forskellige variationer, men der er dog lige et par stykker, jeg ikke har set før, for eksempel "Lav et følespil" og "Kan du se farver i mørke?"
Til systemet hører en i-bog, som består dels af grundbogens tekst digitalt, dels af blandt andet filmklip og animationer, hvilket løfter og supplerer grundbogen rigtig godt. Nogle af filmklippene er desværre ret uskarpe og er lidt omstændelige at komme frem til.
Samlet set er "Puls" udmærket, men jeg fornemmer en tendens til at gøre faget natur/teknik mere og mere skriftligt og bogligt og mindre eksperimenterende. Lad os nu ikke falde i test-, måle- og evalueringsfælden, men også huske at få ungerne med ud i virkeligheden og undres og begejstres over naturen og teknikken.
Puls
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.