Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Professor efter Trump-sejr: Tager vi undervisning i demokrati alvorligt nok?

Vi har glemt at undervise i, om og med alle de ting som gør et demokrati levende, lyder en af professor Jeppe Bundsgaards reaktioner på Donald Trumps valgsejr. I et indlæg på folkeskolen.dk spørger han i dag: “Skal vi gøre noget ved det?”

"Vi har fejlet, det er klart. Alle os som har succes i det moderne, globaliserede, vidensbaserede, netværksorganiserede, digitale samfund", skriver professor Jeppe Bundsgaard i sit blogindlæg på folkeskolen.dk i dag.

Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
2 kommentarer
10. november 2016, kl. 15:01

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

"Vi har fejlet, det er klart. Alle os som har succes i det moderne, globaliserede, vidensbaserede, netværksorganiserede, digitale samfund", skriver Jeppe Bundsgaard i sit blogindlæg på folkeskolen.dk i dag.

"Vi har deltaget i besyngelsen af de globale muligheder, det åbne marked, de åbne grænser, den frie bevægelighed, de multikulturelle samfunds rigdom og de kulturelle møders skønhed. Men vi har ikke rigtig taget os af, at stadig større grupper har oplevet udviklingen som skræmmende", skriver han og peger blandt andre på dem, som oplever stadig større usikkerhed i jobbet, som føler sig forkerte og underkendte og har følt, at noget tog deres livsgrundlag væk.

Han mener, at folkeskoleloven og de formål og mål, der er beskrevet for fagene forpligter lærerne til at bidrage til, at eleverne bliver "indsigtsfulde, deltagende og engagerede samfundsborgere".

"Men har vi taget den opgave alvorligt nok? Eller har også vi taget det lidt for givet at vi lever i det bedste demokratiske samfund af dem alle? Underviser vi i demokratisk samtale? Lærer vi børnene og de unge at undersøge en sag og se den fra flere sider? Lærer vi dem at deltage og engagere sig i det nære og fjernere demokrati?", lyder nogle af spørgsmålene, som han stiller i indlægget.

Læs hele indlægget og bland dig i debatten via dette link:

Blog: Hvad gør vi

Skole-USA er i chok

Ph.D og lektor Frans Ørsted er i USA og blogger for folkeskolen.dk. Han besøgte dagen efter valget den alternative highschool BIG i Iowa.

"Jeg bliver først 18 år på lørdag, så giv ikke mig skylden for resultatet i går. Men bare vent til vi (eleverne på skolen) kan stemme, så går det ikke sådan".

Sådan lød budskabet fra en af skolens elever til Frans Ørsted dagen efter valget. Ved valget i går gik staten Iowa, som de fleste andre stater, til Trump, men i byen Cedar Falls, hvor skolen ligger, stemte de fleste på Hillary.

Læs Frans Ørsteds indlæg her:

Blog: Skole USA i chok – men bottom-up skoleudvikling skaber håb for fremtiden

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Professor efter Trump-sejr: Tager vi undervisning i demokrati alvorligt nok?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS