Oven på Evalueringsinstituttets forholdsvis positive evaluering af praktikken i læreruddannelsen virker det noget forstemmende her at læse om samme praktiks utilstrækkelighed, om studerende, der hænger fast i traditionelle undervisningsmetoder og søger personlig bekræftelse fra lærere og elever i stedet for at finde sig selv i lærerrollen. Og om praktiklærere, der mangler redskaber til at igangsætte refleksioner over elever og undervisning.
Kritikken følges imidlertid op af en række konstruktive forslag og skitser til fornyelse.
Bogen indeholder en artikelsamling, hvor tyngden ligger på de to norske forskere Inger Anne Kvalbeins og Liv Sundlis bidrag, som er beskrivelser og konklusioner af nogle af deres undersøgelser. Kvalbein gør opmærksom på nye postmoderne tendenser i de lærerstuderendes opfattelse af deres studium, som de betragter som en af flere ligestillede aktiviteter i deres liv, og som de netop ofrer så megen energi på, at de kan bestå eksamen. Sundli konkluderer, at praktikvejledningen ofte hæmmer mere end tilskynder de studerendes udfoldelse af egne ideer.
Stort set kommer artiklerne ind på alle centrale aspekter i praktikken. Med hensyn til fornyelse peges der især på to forhold. For det første skal der lægges øget vægt på refleksiv kommunikation mellem praktiklærer og studerende, hvor der langt oftere end nu skal tages udgangspunkt i den studerendes forestillinger og ideer om undervisningen, og for det andet bør praktikskolerne lære at betragte sig som uddannelsessteder, hvor de lærerstuderende i praktik er en resurse.
Foruden artiklerne findes der omtaler og anmeldelser af materiale og bøger om praktik.
Praktik i læreruddannelsen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.