Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Praktik i læreruddannelsen

Klik for at skrive manchettekst.

Gunnar L. Clausen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Oven på Evalueringsinstituttets forholdsvis positive evaluering af praktikken i læreruddannelsen virker det noget forstemmende her at læse om samme praktiks utilstrækkelighed, om studerende, der hænger fast i traditionelle undervisningsmetoder og søger personlig bekræftelse fra lærere og elever i stedet for at finde sig selv i lærerrollen. Og om praktiklærere, der mangler redskaber til at igangsætte refleksioner over elever og undervisning.

Kritikken følges imidlertid op af en række konstruktive forslag og skitser til fornyelse.

Bogen indeholder en artikelsamling, hvor tyngden ligger på de to norske forskere Inger Anne Kvalbeins og Liv Sundlis bidrag, som er beskrivelser og konklusioner af nogle af deres undersøgelser. Kvalbein gør opmærksom på nye postmoderne tendenser i de lærerstuderendes opfattelse af deres studium, som de betragter som en af flere ligestillede aktiviteter i deres liv, og som de netop ofrer så megen energi på, at de kan bestå eksamen. Sundli konkluderer, at praktikvejledningen ofte hæmmer mere end tilskynder de studerendes udfoldelse af egne ideer.

Stort set kommer artiklerne ind på alle centrale aspekter i praktikken. Med hensyn til fornyelse peges der især på to forhold. For det første skal der lægges øget vægt på refleksiv kommunikation mellem praktiklærer og studerende, hvor der langt oftere end nu skal tages udgangspunkt i den studerendes forestillinger og ideer om undervisningen, og for det andet bør praktikskolerne lære at betragte sig som uddannelsessteder, hvor de lærerstuderende i praktik er en resurse.

Foruden artiklerne findes der omtaler og anmeldelser af materiale og bøger om praktik.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Praktik i læreruddannelsen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS