'Nordmænd
langer ud efter populær dansk metode til at nedbringe skolefravær.'
Sådan lød
overskriften, da vi forleden på folkeskolen.dk skrev om et dansk program
mod skolefravær, der lige nu bliver afprøvet i otte norske kommuner.
Programmet
hedder Back2School og er udviklet af blandt andre den danske professor fra Psykologisk
Institut på Aarhus Universitet Mikael Thastum. Kritikken har været kras, og en
stor del af den retter sig mod det, som kritikerne opfatter som metodens
forudsætning, nemlig at barnet der er skolefraværende skal ændre sine kognitive
mønstre for at kunne passe ind i en skole, der grundlæggende ikke er til at
trives i for mange børn.
En dansk
interesseorganisation stemte i i koret af kritikere, og vi lod derfor Mikael
Thastum forsvare det koncept, som han har stået i spidsen for at udvikle. Men
som det ind imellem sker i danske medier, var vi så optagede af det danske
perspektiv, at vi ikke spurgte de norske forskere, der havde taget initiativ til få Back2School til Norge, hvad de havde at sige om sagen.
Heldigvis
skrev en stor gruppe af dem inden jul et
samlet indlæg på baggrund af den massive kritik, og en af projektlederne
har desuden forsvaret programmet i de norske medier. Vi opsummerer kritikken og
forsvaret for dig her.
Kritikere:
Back2School gør barnet til problemet
Som nævnt har
ideen om at lære børn mestringsstrategier til at klare en skole, de mistrives
i, fået en del norske fagfolk op ad stole. En af dem er Stein Førde, der er
specialist i børne- og ungdomspsykiatri og overlæge og leder på Oslo Universitetssygehus.
”Vores
erfaring er, at skolesituationen ofte er en vigtig bidragyder til udvikling af
ufrivilligt skolefravær”, siger han til norske Dagsavisen. Han mener ikke, at
det er tilstrækkeligt afspejlet i Back2School-programmet, og er derfor ganske kritisk.
I tråd med Mikael Thastums forklaring af Back2School-konceptet, som
du kan læse her, forsikrer forskerne bag det norske pilotprojekt, at skolens
rolle i fraværsproblemet bliver grundigt kortlagt i Back2School-forløbet.
Jo
Magne Ingul, der er lektor og psykologisk specialist ved Norges Teknisk-Naturvidenskabelige
Universitet i Trondhjem og assisterende projektleder for Back2School i Norge tager blandt andet projektet i forsvar i norske Dagsavisen,
”Faglige og
sociale forhold på skolen bliver kortlagt sammen med barnet, forældrene og
skolen. Mulige tiltage og ændringer på skolen bliver diskuteret og iværksat”, siger han.
Kritik: Amatører plager børn med spørgeskemaer
Det norske pilotprojekt undersøger effekten af Back2School på 16 skolelever, hvis familier deltager frivilligt, og forskerne bag undrer derfor også over, hvorfor reaktionerne har været så kraftige.
“Pilotprojektet
er ment som en kvalitetssikring og en afprøvning af programmet, for at man kan
vurdere, om det bør afprøves videre i det norske system”, står der i det fælles
svar.
En del af forklaringen skal findes i en gennemgang af de spørgeskemaer, som børn ned til otte år bliver bedt om at udfylde i opstartsfasen af projektet.
Det at blive stillet overfor en mængde spørgsmål og deltage i interviews er i sig selv en betydelig belastning for børn og unge, som allerede befinder sig i en vældig vanskelig situation.
Stein Førde, Overlæge og specialist i børne- og ungdomspsykiatri på Oslo Universitetssygehus
”Ved hjælp af
omfattende spørgeskemaer skal barnets angst, frygt, egen adfærd og humør kortlægges
i detaljer. (…) Spørgsmål om hvorvidt eleven lyver, stjæler eller hader sig
selv, er eksempler på, hvad børn helt ned i otteårsalderen skal svare på”, skriver
Dagsavisen i en artikel, hvor den kritiske overlæge Stein Førde vurderer,
”Det at blive
stillet overfor en mængde spørgsmål og deltage i interview er i sig selv en
betydelig belastning for børn og unge, som allerede befinder sig i en vældig
vanskelig situation”.
Han finder
det desuden problematisk, at diagnosticeringen af problemet ikke bliver udført
af professionelle psykologer.
”Dette er
ikke, og kan ikke kaldes behandling. Tværtimod punkterer det hele
behandlingsbegrebet. Dette er i bedte fald coaching. Kognitiv adfærdsterapi kræver
en lang uddannelse”, siger han.
Forskere i forsvar: Tør vi lade være?
Jo Magne Ingul
forsvarer kritikken ved at fremhæve, at det i pilotprojektet er forskerne og kliniske
specialister, der skal fortolke svarene fra de mange spørgeskemaer og give sine
vurderinger. Han understreger desuden,
”En del af
pilotstudiet vil bestå i at evaluere brugen af kortlægningsskemaerne baseret på
tilbagemeldinger fra elever, forældre og lærere”.
Den samlede
forskergruppe adresserer også de kritiserede spørgeskemaer i deres fælles modsvar.
De mener kort fortalt, at spørgsmålene er nødvendige for at forstå børnenes individuelle
situation.
”Børn, unge
og forældre, som kæmper med skolefravær, oplever at tiltag foreslås og iværksættes,
uden at fagfolk har tilstrækkeligt kendskab til, hvad skolefravær handler om i
deres situation. I Back2School danner en kortlægning via spørgeskemaer og
samtaler grundlaget for sammen at kunne udarbejde ”en fælles forståelse” af
skolefraværet fra starten af”.
De
fremhæver, at både skole, forældre og barnet selv kommer med sit perspektiv på,
hvad skolefraværet handler om, og hvad løsningen kunne være, og det er centralt
at netop barnet bliver hørt, for at indsatsen kan tilpasses og virke på det
enkelte barn.
”I jagten på
den forståelse er spørgsmålene både ærlige og direkte. Vi mener, at det er
nødvendigt for at komme ind til kernen af problemet”, skriver projektgruppen og
spørger retorisk.
”Tør vi lade
være?”