Det åbne brev er stilet til pressens minister, statsminister Anders Fogh Rasmussen, statskassens forvalter, finansminister Thor Pedersen, Post Danmarks politiske chef, trafikminister Flemming Hansen samt Folketingets finans- og trafikpolitikere.
Støtten til tidsskrifter og fagblade blev indført samtidig med den første grundlov i 1849, og de trykte medier dermed er en del af den danske demokratiske tradition. Disse blade står for en meget væsentlig formidling på dansk af faglig viden og folkeoplysning, anfører underskriverne.
Initiativet til det åbne brev er taget af Per Westergård, Ingeniøren, og Marion Hannerup, Dagens Medicin. Blandt underskriverne er 'Folkeskolen's chefredaktør Thorkild Thejsen, 'Frie grundskoler's Thomas Kehlet og 'Friskolebladet's Claudi Clausen og FTF's 'Fællesrådet's Karin Kaas.
Underskriverne repræsenterer godt halvdelen af Dansk Fagpresses medlemmer. De konstaterer, at konkurrenterne til Post Danmark ikke kan levere en alternativ distribution, som afbøder virkningerne af indgrebet, der vil koste bladene en halv milliard kroner.
Det åbne brev kan læses som word-fil øverst til højre for denne nyhed.
Portoprotest fra 170 blade
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.