Pædagogikkens Niels Bohr

En arbejdsgruppe under Undervisnings-, Erhvervs- og Forskningsministeriet sonderer for tiden mulighederne for at oprette et nyt pædagogisk institut eller netværk. Projektet går under to arbejdstitler: 'Pædagogikkens Niels Bohr Institut', fordi målet er, at den pædagogiske forskning i Danmark skal markere sig internationalt på netop dét niveau, et institut, der trækker pædagogikkens internationale elite til sig på gæstevisit i kortere eller længere tid. Det andet navn er 'Learning Lab', fordi det skal være et laboratorium, hvor tværfaglig forskning i læring er omdrejningspunktet - læring i skolen, i sporten, i organisationer, i informationsteknologi og så videre. Ideen stammer fra det nye såkaldte Kompetenceråd, som Strategisk Forum har dannet. Strategisk Forum er en afdeling under Ugebrevet Mandag Morgen. Udviklingsdirektør ved Dansk Teknologisk Institut, Niels Christian Nielsen, der sidder i Kompetencerådet, regner med et årligt budget på mindst 200 millioner kroner til 'Learning Lab'.

Foreløbig tager han i februar sammen med den ministerielle arbejdsgruppe til USA for at tale med læringens store kanoner.