Anmeldelse

Barndom og arkitektur

Barndom og arkitektur

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De rum, der er skabt til børn, er konkrete og håndfaste udtryk for de tanker, voksne gør sig om børns behov, trivsel, læring og barndommens betydning. Derfor kan et historisk værk om arkitektur til børn også være interessant læsning for pædagoger og lærere, da det er i disse rum, de skal arbejde og udfolde pædagogik. Spørgsmålet bliver dermed: Understøtter rummene pædagogen og pædagogikken, eller modarbejder arkitekturen de pædagogiske intentioner?

Fakta:

Titel: Barndom og arkitektur

Forfatter: Ning de Coninck-Smith

ISBN: 9788779558724

Pris: 349 kroner

Sider: 269 sider

Type: Bog

Forlag: Forlaget Klim

Mure holder som regel længere end pædagogiske strømninger, så nye pædagogiske tanker skal ofte virkeliggøres i rum og omgivelser, der måske er skabt til at understøtte helt andre ideer og holdninger. Så der kan let opstå praktiske vanskeligheder med at udfolde den ønskede pædagogik. Bogen giver på dette område en god indføring i tankerne bag arkitektoniske valg og udtryk i forhold til rummene for børn, dermed giver den også mulighed for forståelse af, hvorfor vi står i netop disse omgivelser, og hvordan det blev sådan.

En anden anvendelse af bogen kan være som historisk og æstetisk undervisningsmateriale, som inspiration til elevernes egne undersøgelser af deres nærmeste omgivelser, for eksempel i projektarbejde.

Bogen er en anderledes bog til skolebiblioteket, men sproget er let tilgængeligt, og den er fint illustreret med fotos, så den kunne være en relevant tilføjelse på hylden med historisk litteratur.