9. årgang nummer 33/1999
Redaktion: Kjeld Fredens, John Maul og
Mogens Sommer Madsen
Løssalg 55 kroner. Abonnement for fire numre
175 kroner for private
250 kroner for institutioner
Dansk Psykologisk Forlag
Det er første gang, jeg ser tidsskriftet i det format og med det udstyr. De tidligere numre, jeg har set, har haft A 4-format og set ud, som om de var fremstillet på kopimaskine. Nu har det format som Dansk pædagogisk Tidsskrift, er smukt og indbydende og helt professionelt udstyret.
Dette nummer rummer flere spændende og aktuelle artikler. Lederen af John Maul er en næsten forsonende udredning og en metateoretisk indplacering af den standende debat mellem de to læseteoretiske udgangspunkter, holisterne og fonologerne.
Jytte Jordal redegør i en lang artikel for sine resultater og erfaringer med læseretarderede elever, men mest markant står John Mauls kronik, hvor de dystre perspektiver for etableringen af Danmarks Pædagogiske Universitet og Centre for Videregående Uddannelser i provinsen oprulles. Et af perspektiverne er, at med etableringen af et pædagogisk universitet på Emdrupborg i København afskæres sammenhængen mellem forskningen og lærernes videreuddannelse, der nu skal henlægges til seminarierne, som ikke hidtil har kunnet fravriste Danmarks Lærerhøjskole dette lukrative marked.
Et andet perspektiv er, at uddannelsen af speciallærere og skolepsykologer nu kun kan finde sted på Bispebjerg. Hvordan de kommunale skolevæsener vest for Valby Bakke i fremtiden skal få uddannet disse specialister, er der tilsyneladende ingen, der har tænkt på.
Endelig slutter John Maul under slutrubrikken 'Krummer' med en omtale af Peter Høegs 'De måske egnede', hvori han blandt andet perspektiverer Biehls Privatskoles nære tilknytning til Danmarks Lærerhøjskole og Danmarks Pædagogiske Institut. De to institutioner tildeles i den afsluttende fodnote den mulige belønning for mange års veludførte målinger, at de nu kan blive slået sammen i Bispebjergs Pædagogiske Universitet. Der er således både faglig substans og aktuelle pædagogiske og holdningsmæssige udmeldinger.
Ole-Peter Petersen
Pædagogik
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.