Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Pædagogik

Kognition & Pædagogik

Ole-Peter Petersen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

9. årgang nummer 33/1999

Redaktion: Kjeld Fredens, John Maul og

Mogens Sommer Madsen

Løssalg 55 kroner. Abonnement for fire numre

175 kroner for private

250 kroner for institutioner

Dansk Psykologisk Forlag

Det er første gang, jeg ser tidsskriftet i det format og med det udstyr. De tidligere numre, jeg har set, har haft A 4-format og set ud, som om de var fremstillet på kopimaskine. Nu har det format som Dansk pædagogisk Tidsskrift, er smukt og indbydende og helt professionelt udstyret.

Dette nummer rummer flere spændende og aktuelle artikler. Lederen af John Maul er en næsten forsonende udredning og en metateoretisk indplacering af den standende debat mellem de to læseteoretiske udgangspunkter, holisterne og fonologerne.

Jytte Jordal redegør i en lang artikel for sine resultater og erfaringer med læseretarderede elever, men mest markant står John Mauls kronik, hvor de dystre perspektiver for etableringen af Danmarks Pædagogiske Universitet og Centre for Videregående Uddannelser i provinsen oprulles. Et af perspektiverne er, at med etableringen af et pædagogisk universitet på Emdrupborg i København afskæres sammenhængen mellem forskningen og lærernes videreuddannelse, der nu skal henlægges til seminarierne, som ikke hidtil har kunnet fravriste Danmarks Lærerhøjskole dette lukrative marked.

Et andet perspektiv er, at uddannelsen af speciallærere og skolepsykologer nu kun kan finde sted på Bispebjerg. Hvordan de kommunale skolevæsener vest for Valby Bakke i fremtiden skal få uddannet disse specialister, er der tilsyneladende ingen, der har tænkt på.

Endelig slutter John Maul under slutrubrikken 'Krummer' med en omtale af Peter Høegs 'De måske egnede', hvori han blandt andet perspektiverer Biehls Privatskoles nære tilknytning til Danmarks Lærerhøjskole og Danmarks Pædagogiske Institut. De to institutioner tildeles i den afsluttende fodnote den mulige belønning for mange års veludførte målinger, at de nu kan blive slået sammen i Bispebjergs Pædagogiske Universitet. Der er således både faglig substans og aktuelle pædagogiske og holdningsmæssige udmeldinger.

Ole-Peter Petersen

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Pædagogik

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS