Som titlen antyder, er det centrale her en ekskursion. Strukturen betegnes passende som en hjemme-ude-hjemme-arbejdsform, og både det forberedende arbejde og efterbehandlingen støttes grundigt med tekst, opgaver og praktiske ideer. Det faglige indhold er helt og holdent hentet fra biologien, men det undrer mig, at samspillet mellem naturfagene, som ellers regnes for vigtigt, er undladt i materialet. Bogen henvender sig til 1.-2. klasse.
Stoffet omfatter almene emner, hvor eleverne lærer navne på planter at kende, deres dele, såsom kronblad, støvfang og frugtanlæg, og om betingelser i omgivelserne for planternes vækst. Dernæst behandles specifikke emner om planter og dyr på engen, et stort afsnit om græsser og et andet om små dyr som insekter og orme.
Teksten er skrevet i tiltaleform rettet til eleverne, men for mange vil læsningen volde besvær, da et stort antal faglige begreber og navne som bestøvning og skolopender indgår. Feltundersøgelserne passer fint til klassetrinet og går fra det strengt faglige, som optælling af planter langs en udspændt snor, til det mere underholdende som jægerens rådyrfløjte. Teksten og de praktiske øvelser og undersøgelser understøtter fint hinanden.
Lærervejledningen er tilpas grundig med hensyn til både det didaktiske og det faglige. Den indeholder en generel del, hvor det blandt andet vises, hvorledes en stribe af trinmålene efter anden klasse dækkes ind. Hovedafsnittet er en side til side-vejledning, som vil være uundværlig for den uerfarne lærer, men også forsyne den erfarne med nye ideer. I slutningen findes kopisider.
På tur til Engen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.