Erik Dehn har for Gyldendal begået en lille historiebog for mellemtrinnet om skolegang i Danmark i 1900-tallet. Indholdet er opdelt i tre store kapitler svarende til bogens tre fokusområder, nemlig skolegang omkring år 1900, i 1950'erne og i 1970'erne. Altså tre nedslag – ikke skåret over samme læst, men varierede, så det er karakteristiske træk ved tiden og skolens organisation, der fremhæves for hver periode.
Teksten fremstår gennem hele bogen beskrivende, men på en fortællende måde, hvis man kan sige sådan. Bogen er ikke leksikalsk og alligevel informationsmættet i en tilstræbt fortællende stil.
"På skolebænken" kan klart anvendes i historieundervisningens tematiske arbejde. Og i et tværfagligt, emneorienteret arbejde, hvor skoleforhold indgår, er den oplagt.
Med beskeden hånd er der strøet små faktabokse og bokse med kilder ud over bogens indhold. Boksene er med til at understrege forfatterens intention om at bringe øjebliksbilleder og skabe sammenhænge mellem skole- og samfundsudvikling.
Dejligt store og interessante fotos er karakteristiske for bogen.
På skolebænken
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.