Netop nu er der igen en intens debat om vores folkeskole. Afsættet er Lars Løkke Rasmussens "rejsehold" og det politiske 360-graders-eftersyn af folkeskolen. Her handler det grundlæggende om elevernes evner og kompetencer målt med international målestok. Dannelsesværdierne tror vi er på plads, men vi halter bagefter hvad angår de hårde kompetencer. Berlingske Tidende sætter sit fokus på debatten med en "journalistisk undersøgelse af den danske folkeskole anno 2010". Konkret udmøntet i en omfattende avisartikelsamling – samlet i en såkaldt "Hvidbog".
Artiklerne er samlet under overskrifterne "Hvor bliver tiden (undervisningstiden) af?", "Hvor bliver resultaterne af?", "Hvor bliver pengene af?" og "Hvad skal vi gøre med folkeskolen?" De skal opfattes som dokumentation af de problemer, den danske folkeskole står med, og som står i vejen for at opfylde regeringens målsætning om at kunne tilbyde "verdens bedste skolegang".
Hvidbogen er reportager og cases med og om skoleelever og lærere, og artiklerne går tæt på rejseholdets anbefalinger om radikale ændringer for at få en "bedre" folkeskole.
Det er godt med en debat om vores folkeskole – og nærværende hvidbog er ikke uinteressant læsning. Men man skal ikke være blind for, at 360-graders-eftersynet er et regeringsprojekt, og Berlingske Tidendes afsæt er da også i princippet en støtte til eftersynets anbefalinger. Det handler om at score og præstere, om kontrol, synliggørelse – og så drejer det sig om økonomisk effektivitet. Ikke så meget om alle de andre helt basale værdier, der tydeligvis gerne må følges til dørs af elever med alsidige og sociale færdigheder og positiv trivsel.
På 2. klasse. Hvidbog
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.