Vil man søge at ændre sin skole, må man prøve at forstå den som organisation med liv, betingelser og vilkår. Dette kan ske ved at prøve sin forståelse af ved hjælp af forskellige billeder eller organisationsmetaforer. Fungerer organisationen som en maskine eller som en biologisk organisme? Er et politisk magtspil et mere træffende billede? Eller en hjerne, et indre fængsel eller en blomstrende kultur? Sådanne overvejelser giver bogen rig anledning til at gøre med teorifunderede kategorier og mange gode eksempler fra dag- og specialinstitutioner, som let kan oversættes til skolebrug. Overvejelserne må gøres inden for en forståelse af den kulturelle modernisering og moderniseringen af de offentlige systemer, som karakteriserer de seneste årtier. Begge moderniseringer bliver kyndigt og forståeligt beskrevet og diskuteret i to store kapitler, der i bogen går forud for kapitlet med organisationsmetaforer, institutioner forstået som løst koblede systemer eller som selvgenererende systemer. Alt sammen bundet sammen af en oversigtsgivende introduktion med blandt andet en diskussion af begrebet pædagogisk ledelse.
Bogen kan anbefales til studiebrug i efter- og videreuddannelse vedrørende skoleudvikling og -ledelse og til læsning af lærere og ledere, der mere dybtgående ønsker at forstå skolen som organisation i det moderne samfund, for eksempel for at kunne bidrage til at ændre hvad angår både kvalitet og betingelser.
Organisationsforståelse i moderne pædagogiske institutioner
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.