Ombudsmanden kontrollerer offentlige myndigheder og behandler klager over myndighedernes afgørelser og ageren. Men han kan også vælge af egen drift at gå ind i sager af principiel karakter, som han nu gør det i Louis Hansen-sagen, der drejer sig om omfanget af offentligt ansattes ytringsfrihed.
I et brev til Roskilde Kommune beder Hans Gammeltoft-Hansen nu om en udtalelse fra kommunen. Louis Hansen blev fritaget for tjeneste og fik forbud mod at vise sig på sin arbejdsplads den 29. april. Samtidig indstillede forvaltningen, at der skulle indledes et tjenstligt forhør imod ham, og at han skulle have et brev om sin manglende loyalitet. Men politikerne besluttede kun at fastholde tjenestefritagelsen, men gennemførte ingen sag i henhold til tjenestemandsregulativet. Derfor spørger Ombudsmanden nu Roskilde kommune, om Louis Hansen efter kommunens opfattelse har begået en tjenesteforseelse med sit læserbrev eller ej, og om tjenestefritagelsen er ment som en suspension eller sanktion over for skolelederen. Hans Gammeltoft-Hansen vil også vide, hvorfor sagen på byrådsmødet blev behandlet for lukkede døre.
Ombudsmanden ind i Louis Hansen-sagen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.