Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Nyt matematikfag skal sikre flere matematiklærere til indskolingen

Lige nu vælger for få studerende matematik i indskolingen som fag på læreruddannelsen. Derfor er det en god nyhed, at man på den nye læreruddannelse dropper specialiseringen og samler matematikfaget, mener Danmarks Matematiklærerforening.

På den nuværende læreruddannelse har lærerstuderende to muligheder, når de skal vælge matematik som undervisningsfag: Enten kan de vælge matematik fra 1. til 6. klasse eller fra 4. til 10. klasse. Sådan bliver det ikke på den nye læreruddannelse. Her kommer alle lærerstuderende, der vælger matematik som deres første undervisningsfag, til at lære at undervise i matematik på alle klassetrin

Foto: monkeybusinessimages
Caroline Schrøder
Caroline Schrøder
1 kommentar
28. februar 2023, kl. 14:56
1 kommentar

I september præsenterede et bredt politisk flertal aftalen om den nye læreruddannelse.

Nu er bekendtgørelsen til uddannelsen blevet sendt i høring, og det har løftet sløret for, hvilke ændringer der er planlagt i matematikundervisningen.

På den nuværende læreruddannelse har lærerstuderende to muligheder, når de skal vælge matematik som undervisningsfag: Enten kan de vælge matematik fra 1. til 6. klasse eller fra 4. til 10. klasse.

Sådan bliver det ikke på den nye læreruddannelse. Her kommer alle lærerstuderende, der vælger matematik som deres første undervisningsfag, til at lære at undervise i matematik på alle klassetrin. Faget er på 50 ETCS-point.

Det er en tiltrængt ændring, mener formand for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter Christensen. Han fortæller, at den tidligere opdeling på læreruddannelsen har betydet, at der er blevet uddannet færre matematiklærere til indskolingen.

”Generelt er der mere status i at undervise i udskolingen. Den holdning synes jeg er helt forkvaklet. Den vigtige undervisning foregår i høj grad i indskolingen og på mellemtrinnet”, siger han.

Jens Peter Christensen sætter også spørgsmålstegn ved, om man for tidligt har bedt nye lærerudstuderende beslutte sig for, om de ville undervise i udskolingen eller indskolingen.

”Hvis jeg havde skullet vælge med det samme, havde jeg helt sikkert valgt forkert”, siger han.

Derfor fremhæver han også, at det er en fordel, at de studerende på den nye læreruddannelse får mere praktik – og at de også kommer hurtigere ud at stå i en folkeskoleklasse end tidligere.

”På den måde kan de studerende nå at blive klogere på sig selv og opdage, hvilke klassetrin og arbejdsopgaver de trives i. Medmindre man har været lærervikar inden, er det nærmest umuligt at vide, om man har det bedst med at undervise 1., 5. eller 8. klasse”.

DSA og specialpædagogik glæder

På den nye læreruddannelse skal de studerende først vælge, om de vil undervise i dansk eller matematik. Det er også en mulighed for professionshøjskolerne at tilbyde engelsk som første undervisningsfag.

Senere på uddannelsen skal de studerende vælge deres andet og tredje undervisningsfag. Her tilbydes matematik som fag til dem, der i første omgang valgte engelsk eller dansk.

Matematikfaget som anden- og tredje undervisningsfag er på 35 ETCS-point. Her lærer de studerende at undervise elever fra 1. til 6. klassetrin i matematik.

”Jeg ser en lille risiko for, at man med den her opdeling kommer til at få et A- og B-hold i matematikfaget. At man kun får undervisning i udskolingen med matematik som første undervisningsfag, kommer til at sende et signal om, at udskolingsmatematikken stadig er finere”, siger Jens Peter Christensen.

Find hele udkastet til bekendtgørelsen om den nye læreruddannelse på Høringsportalen

”Men det kan også være, at jeg tager fejl med mine bekymringer”, siger han.

Derudover vil Jens Peter Christensen også gerne fremhæve sin begejstring for, at dansk som andetsprog og specialpædagogik bliver fag på læreruddannelsen.

Begge fag tilføjer nemlig enormt vigtige fagligheder til folkeskolen og derved matematikfaget, mener han.

”Med det fokus, der er på co-teaching lige nu, tror jeg på, at det er godt at blande forskellige ekspertiser. I den forbindelse ville jeg som matematiklærer blive rigtig glad for at få en makker, der havde læst et af de her fag”, siger han.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Nyt matematikfag skal sikre flere matematiklærere til indskolingen

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS